Het oog wil ook wat: zonnebril heeft weer flair

De zon hoeft maar een moment door de wolken te breken of half Nederland loopt met een zonnebril. Is dat om de ogen te beschermen tegen schadelijk zonlicht? Of misschien toch pure ijdelheid?

Het oog heeft van zichzelf namelijk al een ingebouwde zonnebril. Bij fel licht trekt de pupil vanzelf samen en laat maar weinig licht door. Toch beschermt diezelfde pupil het oog niet tegen schadelijke uv-stralen of infra-rood-licht. Juist die stralen kunnen - maar daarvan is pas sprake bij extreme omstandigheden als zeilen of vliegen - het oog beschadigen.

Een zonnebril beschermt dus inderdaad, maar de belangrijkste functie van een zonnebril blijft toch de uitwerking die je ermee hebt op de buitenwereld. Niets onderstreept een zomers gevoel, een vakantiestemming of mondain flaneergevoel beter dan de juiste, volgens de laatste mode gestroomlijnde, zonnebril op je neus.

De allereerste zonnebril stamt uit 1885. Maar de uitvinding past dan nog niet in de cultuur van de tijd. Rond de eeuwwisseling blijven mensen met smaak en geld liever helemaal uit de zon. Een blanke huid is een statussymbool, waaraan valt af te lezen dat er niet in de buitenlucht gewerkt hoeft te worden. Huid en 'en passant' de ogen kunnen op dat moment afdoende beschermd worden met parasollen en breedgerande zomerhoeden, attributen waarmee - net als de latere zonnebril - uitstekend te flaneren valt.

De noodzaak van een goede zonnebril wordt pas accuut in de jaren twintig, wanneer de eerste piloten zich boven het wolkendek wagen. Het intens felle zonlicht vermindert hun zicht en bezorgt hen bovendien hoofdpijn en geirriteerde ogen. In opdracht van het Amerikaanse leger begint de firma Bausch & amp; Lomb beschermende zonnebrillen te ontwikkelen. In 1937 - dit jaar precies zestig jaar geleden - levert dat de allereerste Ray-Ban op, een bril die de ogen daadwerkelijk beschermt tegen de gevaren van ultra-violet licht.

De uitvinding sijpelt snel door naar de wereld van de sport en het strandleven dat in deze dagen populair begint te worden. Maar het zijn de Hollywoodsterren die ervoor zorgen dat de zonnebril een onmisbaar modieus attribuut wordt. Supersterren als Marlene Dietrich en Greta Garbo - de eersten die geteisterd worden door wereldfaam - grijpen naar de zonnebril om de al te nieuwsgierige blikken erop af te laten ketsen. Met een hoge bontkraag en een breedgerande hoed blijkt de zonnebril een perfecte, maar tegelijkertijd ook zeer sensuele en mysterieuze vermomming. Het geeft de bril een mondain en glamoureus aura die hij sindsdien niet meer kwijt raakt.

Terwijl er voor de professionele sporters en avonturiers in de loop der jaren allerlei functionele en ergodynamische varianten ontwikkeld worden, blijft voor de gewone zonnebrildrager het flaneergehalte toch het voornaamste criterium bij het aanschaf van de bril. Zo komt het dat elke zomer de prangende vraag opduikt: met welk montuur maak ik dit seizoen de meest verbluffende indruk op het terras of aan het strand?

Voor deze zomer zijn dat alle brillen die aan de jaren zeventig doen denken, het tijdperk van de dienstfietsen, de oma-bril en de originele pilotenbril. Als zonnebrillen zijn deze monturen terug te vinden in de collecties van alle belangrijke mode-ontwerpers. Om te beginnen is de originele vliegeniersbril - en dan vooral die van Gucci met gele glazen - weer helemaal terug. Het ronde John Lennon-brilletje is er ook, ditmaal met geel, blauw of groen reflecterend glas. Er zijn metalen zonnebrilmonturen die een ovalen katoog-vorm hebben, maar de hit van deze zomer wordt - als we het Italiaanse ontwerpduo Dolce & amp; Gabbana en brillenkoning Ray-Ban moeten geloven - een metalen zonnebril met vierkante glazen.

Nu vrouwen zich ook weer uitrusten met een echte handtas, mag een zonnebril ook royale flair hebben. Deze zomer zijn er supervrouwelijke zonnebrillen, zoals we ons die van Jackie Kennedy en Catherine Deneuve herinneren: grote brillen met een zwaar kunststof montuur en brede benen, waarop bij voorkeur groot en poenerig het Chanel-logo, de Versace-leeuw of de initialen van Calvin Klein vermeld staan.

Wie, tenslotte, vrouwelijk maar tegelijkertijd jong en hip wil zijn, neemt wel zo'n groot formaat zonnebril maar dan één in een opvallend witte of roze kleur of heel brutaal: met een luipaardprint.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden