Het Oog laat na 35 jaar Reinhard Mey's 'Freunde' een beetje gaan

Vorig jaar was het een 1-aprilgrap, gisteravond was het echt waar. De langst bestaande radiotune van Nederland is niet meer. Na 35 jaar zijn de zogenoemde Oogopener en Oogsluiter veranderd, de begin- en eindtune van 'Met het oog op morgen' op Radio 1.

De nieuwe versie is opgenomen door Het Metropole Orkest. Frisser, moderner en toch vertrouwd, volgens de NOS. Nog altijd wenst de Duitse zanger Reinhard Mey zijn vrienden een goede nacht. Maar het resultaat is afwijkend genoeg om van een nieuwe tune te spreken, zegt Jelle Boonstra, mede-auteur van 'Het Tunes Boek'. "En zo gooi je toch iets weg."

De recordtune van de Nederlandse radio was sinds 5 januari 1976 tweemaal daags te horen. Het kleine 'Gute Nacht Freunde' van Mey ging over in een blazersarrangement gespeeld door het Vara Dansorkest, met halverwege een versnelling die voor wat urgentie zorgde. Het mocht dan laat op de avond zijn, de luisteraar kreeg nog iets belangrijks te horen.

De nieuwe tune moet het programma 'meer openingsvaart' bezorgen, maar arrangeur Franck van der Heijden heeft die versnelling juist geschrapt. Met opzet, zegt hij, omdat je voortaan in dat tweede deel de zware stem hoort van Hans Hogendoorn: 'Dit is met het oog op morgen...'

Hogendoorn hobbelt wat over de muziek heen, alsof hij het ritme niet helemaal voelt. "Omdat Den Haag in het weekend niet meedoet, en er op zondag geen krant verschijnt, zijn er drie varianten van die inleidende tekst. Daar komt dat van", zegt Van der Heijden.

Nu mag een tune best een beetje bonkig zijn, zegt Boonstra. Toen radiocoryfee Kees Buurman de oorspronkelijke tune samenstelde, stoorde het hem geenszins dat Mey en het Dansorkest een kwart noot scheelden. 'Een tune moet niet mooi zijn, je moet ervan ophoren, wakker worden. Een knarsend grindpad moet het zijn', citeerden Boonstra en Benno Roozen hem in hun Tunes-boek. Dat grindpad was al geasfalteerd, jaren geleden werd het toonverschil digitaal weggewerkt. Nu heeft Van der Heijden een mooi gazon aangelegd.

Nu de krakende stem van Reinhard Mey in zo'n schone opname ligt, klinkt de zanger haast als een sample uit het verleden. "Dat is juist een mooi contrast', zegt Van der Heijden. "Het oude glijdt over in het nieuwe."

De NOS neemt een risico, zegt Boonstra. "Een tune gaat zeven jaar mee. Daarna wordt hij eerst sleets, en uiteindelijk een instituut. Als je er dan nog aan gaat sleutelen, is de kans groot dat je opeens hoort dat het niet zo goed was als je dacht. De tune van Langs de Lijn oppoetsen zou ook onverstandig zijn."

Bovendien was de kracht van Het Oog juist lange tijd dat er niets veranderde. "De luisteraar kreeg elke dag wat hij verwachtte. Het programma was uit ijzer gegoten."

In 1991 had het programma al bijna een nieuwe tune gekregen van de Amerikaanse componist Tom Merrimen. "Hij kwam met lieve frisse muziekjes. Die werden afgewezen door de programmaraad omdat de stijlbreuk te groot was. Grappig dat bij deze vernieuwing de omgekeerde argumenten worden gebruikt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden