Het nieuwe hippe drankje heet G&T

Nederland jeneverland ontdekt de Gin & Tonic. Het drankje is popualir in de horeca, er worden speciale ginfeestjes georganiseerd en jonge ondernemers ontwikkelen nieuwe varianten.

Als kind was Sebastiaan van Bokkel (30) al gefascineerd door de flessen Bols jenever van zijn opa. Zijn oma vulde de lege flessen soms met water, waar hij dan een glaasje uit mocht drinken. "Dat was stoer en spannend", herinnert hij zich. Met deze flessen begint het verhaal van Bobby's Dry Gin Schiedam, het merk dat Van Bokkel met twee compagnons heeft opgezet.

Na een carrière in het bier, bij het merk Vedett, wilde Van Bokkel voor zichzelf beginnen met een eigentijds jenevermerk. Met zijn moeder haalde hij herinneringen op aan de jeneverflessen van opa Jacobus, die door zijn vrouw en vrienden Bobby werd genoemd. "Zij vertelde dat opa, die in 1997 overleed, zijn jenever altijd aanmaakte met allerlei kruiden om de drank zo meer smaak te geven." Zijn oma wist nog welke kruiden hij gebruikte - onder andere citroengras, kruidnagel, peper, koriander - en zo werd Bobby's Dry Gin geboren. Gin lijkt erg op jenever, een van oudsher Nederlandse drank. Alleen zijn aan gin tijdens het distillatieproces kruiden en specerijen toegevoegd. Denk aan rozemarijn, kardemon, zoethout of citrusvruchten. De mix met tonic werd bekend als hét drankje van de Britse Queen Mum - het merk Tanqueray zou haar favoriet zijn geweest.

Ruim vijf jaar geleden begon de Gin&Tonic aan een opmars in Spanje, als het nieuwe hippe drankje. En nu gaat ook Nederland voor de bijl. De G&T (spreek uit als djie end tie, waarbij vooral het woordje 'and' heel belangrijk is, wil je niet overkomen als amateur) is in Spanje het populairste drankje, dat vaak wordt gedronken na het eten of tijdens het uitgaan. In steden als Barcelona en Madrid bestaan bars die wel zestig soorten gin verkopen, er zijn G&T-tours en je kunt in plaats van een high tea een Gin Afternoon Tea doen.

Volgens Marten Braam van Bottle Business bestaan er wereldwijd zeker vijfhonderd soorten gin. Zijn groothandel (waar particulieren ook kunnen bestellen) verkoopt er tweehonderd. Hij hoort en ziet dat steeds meer vriendengroepen G&T-avonden houden. "Dan neemt iedereen aan het eind een ander soort gin mee."

Het begint met een groot uitgevallen wijnglas of een longdrinkglas, dat wordt gevuld met ijsklonten. Die worden rondgedraaid in het glas. Dan wordt de gin ingeschonken. De tonic wordt vervolgens langs een zilveren barlepel gegoten. Doordat de tonic wordt afgeremd, kan het koolzuur de smaak van de gin niet bederven.

Afhankelijk van de ginsoort volgt de garnering: een stuk limoenschil, een takje koriander, een partje grapefruit, een jeneverbes of kardemon. Braam: "In plaats van een theedoos komt er een gindoos op tafel waaruit je kan kiezen." Pas wel op, want een sinaasappelschilletje past niet bij elke gin. "Komkommer gaat in een Hendricks gin, maar doe geen komkommer in een Tanquery want dan verknal je het drankje."

Die Hendricks gin was de eerste die in Nederland echt doorbrak. Het wereldwijd populaire drankje heeft als belangrijkste ingrediënten Bulgaarse rozen en komkommer. "Zij hebben echt de weg voor ons geplaveid", zegt Van Bokkel van Bobby's Dry Gin. Hoewel hij altijd vertrouwen had in zijn onderneming, voorzag hij de opmars van de Gin&Tonic in Nederland niet. In februari van dit jaar begon hij met de verkoop, en nu al is zijn gin in 120 bars en restaurants in Nederland verkrijgbaar. En niet de minste: het Okura hotel en het al even chique Conservatorium hotel in Amsterdam schenken Bobby's. "We zijn in driekwart jaar door de voorraad heen waarmee we anderhalf jaar dachten te doen." Ook internationaal gaat het hard. In Frankrijk, Duitsland en België is Bobby's al verkrijgbaar. Volgend jaar volgen de VS. En Indonesië, waar opa Bobby vandaag kwam. Van Bokkel wil er voor waken dat het niet te hard gaat. "We willen groeien, maar wel op onze eigen manier en in ons eigen tempo. Wij willen de liefde voor ons product bewaken. Nu doen we alles zelf en dat is echt heel tof."

De Amsterdamse Mossel&Gin foodbar speelt handig in op de trend. Josh Selter (27) en zijn collega wilden een mosselrestaurant openen omdat "de mossel een Hollands product is waar we trots op mogen zijn. Alleen is de mossel niet sexy, niet cool." In Portugal leerde Selter dat gin en mosselen goed samen gaan. "We dachten dat G&T's de drempel zouden verlagen."

En dat blijkt te kloppen: de mosselen gaan net zo hard als de achttien soorten gin. De barman is inmiddels een ware kenner. Hij selecteert zelf zijn ginsoorten, waaronder het jonge Nederlandse merk V2C, geproduceerd door vier vrienden die in 2000 in Maastricht studeerden waar ze vaak gin dronken aan Victor de Stuersstraat 2c. Vandaar de naam.

Ook staat Monkey 47 op de kaart. Die gin kreeg de hoofdprijs tijdens de World Gin Awards in Londen. De gin van Copperhead zit in zulke mooie flessen dat ze, eenmaal leeg, dienen als bloemenvaas op de tafels bij Mossel&Gin.

Nu de Gin&Tonic ingeburgerd raakt, gaat Mossel&Gin een stap verder. Sinds kort staat er een gin martini mét olijf op de kaart en gin met suikerwater, rozenwater en prosecco. Voorlopig zijn er nog genoeg mogelijkheden om het drankje populair te houden.

undefined

& Tonic

Liefhebbers gruwen bij de gedachte dat een goede gin wordt vermengd met gewone Schweppes of Royal Club tonic. Zij geven de voorkeur aan Nordic Mist, Nordic Mist Blue Tonic Water of Fever-Tree. Dit laatste merk dankt zijn populariteit aan de Spaanse topkok Ferran Adrià, bekend van zijn voormalige restaurant El Bulli. Hij proefde de tonic van Britse origine en was direct verkocht. Zozeer dat hij de tonic niet alleen serveerde bij diverse ginsoorten, maar er een soep van maakte. Mossel&Gin foodbar in Amsterdam heeft wel vijf tonics die worden gecombineerd met de achttien gins op de kaart.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden