'Het mystieke lichaam' blijft in een vreemd vacuüm hangen

Theater
'Het mystieke huwelijk' door Het Toneelhuis. Regie: Guy Cassiers. Tournee t/m 10-12, in Nederland v.a. 28-10. Inl.: www.toneelhuis.be

Als theaterkunstenaar en literatuurliefhebber Guy Cassiers zich na zijn zinderende Proust-cyclus aan een volgend veelluik zet - nu naar 'De man zonder eigenschappen' van Robert Musil (1880-1942) - dan gaat je hart als vanzelf sneller kloppen. Het eerste deel 'De parallelactie' bleek inderdaad een beeldschone belofte voor de rest van het drieluik.

In esthetische zin wordt die verwachting in het tweede deel 'Het mystieke huwelijk' absoluut ingelost. Schitterend bijvoorbeeld hoe Cassiers met reusachtige videobeelden karakters en situaties inkleurt. Zoals hij de gespletenheid van een hysterische vrouw vormgeeft met binaire beelden van gezicht en handen is fascinerend. Of hoe hij de eerste schreden van hoofdpersoon (en titelpersonage) Ulrich in het huis van diens net overleden vader mengt met projecties van boekenkasten zegt veel over een aanvankelijke behoedzaamheid.

En toch. Werd je in het eerste deel als vanzelf het Wenen van 1913, aan de vooravond van het failliet van de Donaumonarchie, binnengetrokken, bij het tweede deel bekroop me allengs de gedachte, waar het eigenlijk over ging. Natuurlijk, dat het weerzien van Ulrich en zus Agathe na jaren verglijdt in een naar incest zwemende relatie is een spannend gegeven. De ontmoetingen vervolgens met allerlei figuren uit de Weense beau-monde hebben echter een veel vagere betekenis.

Sterker nog, ik vroeg me af of je 'Het mystieke huwelijk' kon vatten zonder het eerste deel te hebben gezien. Ofwel: moet je een drieluik in zijn geheel volgen om de afzonderlijke stukken te kunnen begrijpen of moet je die ook als losstaande voorstelling kunnen zien? Als er een jaar tussen zit, geldt zonder meer een 'ja' voor dat laatste. Immers, wie weet anders nog de rol van dame Diotima of ene generaal Stumm von Bordwehr, of wat Ulrich in dat konkelende wereldje doet?

'Het mystieke lichaam' blijft aldus in een wat vreemd vacuüm hangen. Dat kan zelfs de vormgeving niet verhelpen. Hoe veelgelaagd en wonderschoon die op zichzelf ook is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden