Het Mario-moment

Erg scheutig met poseren zijn onze Oranjes nimmer geweest. Maar het verzoek van de populaire Amerikaanse glossy Vanity Fair konden Willem-Alexander en gade Máxima terecht niet weerstaan. In het dubbeldikke septembernummer -ter ere van zijn twintigjarig jubileum- prijkt een omvangrijke en rijkelijk geïllustreerde portfolio over de kroonprinsen en -prinsessen van het Europese vasteland. En daarin mocht het paar natuurlijk niet ontbreken.

Vanity Fair, een vette advertentiefuik die dus niet op een dollar hoeft te kijken, stelde te doen gebruikelijk een horde topfotografen in het gelid -met in de absolute voorhoede Mario Testino. En uitgerekend 'Super Mario' werd erop uitgestuurd om WA en Máxima vast te leggen.

Testino, een flamboyante 47-jarige Peruaan, staat momenteel te boek als dé celebrity-fotograaf. Het leven van grootheden uit de wereld van glitter en glamour is incompleet als ze niet een keer voor zijn camera hebben gestaan. Madonna, Robbie Williams, Julia Roberts om er maar een paar te noemen. Allen waren overigens begin dit jaar te bewonderen in het Fotografiemuseum Amsterdam dat de expositie 'Portraits' aan de gevierde fotograaf wijdde.

Testino noemt zijn geheim het 'Mario-moment'. 'Hij stelt zijn onderwerpen op hun gemak en krijgt daardoor iets uit hen dat ze niet van plan waren te geven', omschrijft Graydon Carter, de gelauwerde uitgever van VF, 's mans talent.

Helaas miste Mario's magie enigszins haar uitwerking op het Haagse paleis Noordeinde. Het hoofdportret van de Nederlandse kroonprins en -prinses dat in februari werd gemaakt (Máxima was dus nog niet zwanger) pakte wat al te statig en formeel uit. WA doet in houterigheid niet onder voor de lakeien en corintische zuilen die eveneens op de foto mochten. En zelfs de doorgaans fotogenieke Máxima maakt een wat besmuikte indruk.

Maar gelukkig staat er ook nog een kleine zwart-wit plaat bij de inhoudsopgave van het tijdschrift, die weer eens bevestigt dat de prinses der Nederlanden heel goed weet hoe ze in de lens moet kijken. Schalks blikt ze over haar besproete blote schouder, en bij haar echtgenoot kan er dit keer een gezellige grijns vanaf. Met twee losse latino's in de buurt moest het toch een keer lukken.

Testino, van origine modefotograaf, had al vaker met het koninklijke bijltje gehakt. In juli 1997 maakte hij voor VF een reportage van prinses Diana, die mede vanwege het feit dat het haar laatste officiële foto's zouden zijn, wereldfaam verwierf. De portretten tonen de betreurde prinses zoals ze dat ongetwijfeld zelf graag had gewild: zacht, ontspannen en tegelijkertijd sterk.

'Mario haalt in iedereen het mooiste naar boven', roemt zijn muze, topmodel Kate Moss, die over schoonheid toch al niet te klagen had. Mario is het daar natuurlijk van harte mee eens. Neem Gisèle Bündchen: 'grote neus, kleine ogen en onmogelijk figuur'. Maar Mario zag het in haar. En zie: tegenwoordig bevindt Bündchen zich op eenzame hoogte in modellenland.

Onder anderen ook het Noorse kroonprinselijk paar, Haakon en Mette-Marit, dat net als zijn Nederlandse tegenhanger in januari het eerste kind verwacht, mocht Testino voor VF op de gevoelige plaat vastleggen. Sober maar met uitstraling wist hij de twee relaxed ogende geliefden te vereeuwigen. Een behoorlijk contrast met de plaat op de volgende pagina: Philippe en Mathilde van België -inclusief babydochter- in pastelkleurige picknick-pose voor de koninklijke kassen van Brussel. Fotograaf Michel Gronemberger koos voor een mierzoet tafereel dat nogal op de lachspieren werkt.

Voor meer vertier kan deel twee van het 57 pagina's tellende document warm worden aanbevolen. Daarin komen alle Europese erfgenamen zonder reële kans op een troon aan bod. Ooit gehoord van Bianca van Savoy-Aosta? Te midden van de duiven op het Venetiaanse San Marcoplein maakte fotograaf Tim Walker een geestig portret van de wel heel braaf geklede prinses. Nog zo'n onbekende: de 23-jarige Boris van Montenegro. De prins werd eveneens door Walker weinig koninklijk gefotografeerd en oogt als een low-profile rugzaktoerist. De twaalf jaar oudere Emanuele Filiberto van Italië daarentegen lijkt nog volop te geloven in het illustere verleden van zijn voorvaderen, die in 1946 het veld moesten ruimen. Emanuele poseerde voor Helmut Newton, die net als Testino grote bekendheid geniet, en haalde daarvoor zijn gala-uniform en versierselen uit de mottenballen. Aandoenlijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden