'Het lijkt me goed om te weten dat jullie zoon een klasgenoot erg pest. Fijn weekend!'

Hij zou een jongetje enorm hebben gepest. Maar zoon (9) is zich van geen kwaad bewust en zijn juf wil het voorval niet toelichten. Hoe ontdekt moeder wat er precies is gebeurd?

Terwijl de jongens uit groep vier op vrijdagmiddag nog wat ravotten op het schoolplein, voelt moeder een tikje op haar schouder. Het is de leerkracht van zoonlief (9) die haar graag even wil spreken. Daar, in een hoekje op het plein hoort moeder dat haar zoon een jongetje uit de klas heeft gepest. Zo erg dat het kind niet meer naar school zou durven. Om wie het gaat, wil de leerkracht niet zeggen, 'uit privacy overwegingen'. En wat haar zoon precies heeft gedaan, daar kan de juf ook niets over kwijt. "Maar het lijkt me toch goed dat jullie ervan af weten. Fijn weekend!'

Daar sta je dan, denkt moeder met een knoop in haar maag en honderden vragen in haar hoofd. Thuis aan de keukentafel begint ze er toch voorzichtig over. Maar haar zoon, onschuldig over zijn nieuwste Lego-aanwinst gebogen, is zich van geen kwaad bewust. "Ik? Pesten? Wie dan? Mama, ik weet echt niet waar je het over hebt." Dat weet moeder zelf dus ook niet. Wat moet ze doen? Haar zoon straffen voor iets waarvan hij niets af lijkt te weten? Zelf op onderzoek uitgaan? Alle ouders uit de klas opbellen?

Doe dat laatste vooral niet, zegt pestdeskundige Alice Vlottes. Ouders zijn soms het verlengstuk van hun kinderen, en dat is niet zonder risico. "Het kan sneller escaleren als ouders allebei voor hun eigen kind opkomen." Ga daarom terug naar de leerkracht, adviseert Vlottes. "En geef aan dat je dit heel serieus neemt en zoon daarin wilt begeleiden, maar daarvoor eerst wel moet weten wat er is gebeurd. Het kind is zich niet bewust van het effect van zijn gedrag, en moet er ook van leren. Maar zolang de leerkracht geen openheid van zaken geeft, kom je geen stap verder." Vervolgens zou de juf haar rol als intermediair op moeten pakken en aan de slag moeten gaan, zegt Vlottes. Door met zowel het gepeste jongetje als met de pester en zijn ouders in gesprek te gaan."

Ouders doen er volgens René Veenstra, hoogleraar sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, goed aan deze school aan te sporen om de eigen aanpak onder de loep te nemen. "Bij het aanpakken van pesten moet de school de regie voeren. De leerkracht had eerst de situatie in een gesprek met de gepeste en zijn ouders moeten bespreken, en daarna in een groepsgesprek met een groepje leerlingen of met de hele klas. Een gepest kind moet het vertrouwen krijgen dat het pesten wordt aangepakt en de pester moet weten dat pestgedrag niet wordt getolereerd."

Dat kan zonder de pester te veroordelen. "In zo'n gesprek gaat het om vooruitkijken. Niet om wat er gebeurd is, maar hoe we ervoor kunnen zorgen dat een klasgenoot weer graag naar school gaat. Het is daarbij belangrijk dat niemand de schuld krijgt."

Blijken alle gesprekken en oplossingen niet te helpen, blijft het jongetje toch hardnekkig pesten - een situatie die volgens Veenstra na zoveel inspanning zelden voorkomt - dán pas zou de school naar zijn ouders moeten stappen. "En dan ook meteen helder vertellen wat er is gebeurd, anders kan niemand er wat mee."

Reageren? Zelf een vraag insturen? Mail naar opvoedvraag@trouw.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden