Het lijkt alsof we massaal meer tv zijn gaan kijken

Tv-zenders voeren sinds afgelopen week een strijd om de aandacht van de kijker in de vooravond. De winnaars en verliezers tot nu toe.

John de Mol kan weer rustig slapen. Zijn nieuwste tv-project 'Utopia' wist genoeg kijkers te boeien om tevreden terug te kunnen kijken op de eerste week. Gemiddeld zagen zo'n 1,3 miljoen mensen hoe de vijftien kandidaten een poging doen een ideale wereld te scheppen.

De druk op succes was in de aanloop naar de start van het programma groot, voor het kwakkelende SBS en voor De Mol zelf. Het leverde hem slapeloze nachten op, bekende de mediamagnaat.

Maar niet alleen de De Mol zal gespannen naar de kijkcijfers hebben uitgekeken. Ook bij de publieke omroep ging vanaf vorige week de vooravond op de schop. Zo was 'De wereld draait door' voor het eerst op Nederland 1 te zien, direct voor het achtuurjournaal. Een goede zet van de netmanagers, zo blijkt. Het praatprogramma van Matthijs van Nieuwkerk beleefde de succesvolste week ooit, met gemiddeld zo'n 1,6 miljoen kijkers.

Wie werden daar de dupe van? 'RTL Boulevard', die nu concurrentie van 'De wereld draait door' heeft?

Niet echt, naar het roddelprogramma met Albert Verlinde keken net zoals anders nog altijd ruim een miljoen mensen. Het lijkt wel alsof de Nederlander afgelopen week massaal meer televisie is gaan kijken.

Toch waren er ook verliezers. 'Lingo' moest plaatsmaken voor 'De wereld draait door' en verhuisde naar Nederland 2. Niet alle kijkers gingen echter mee. Lingo bleef onder de grens van 500.000 en dat in een week dat het 25-jarig bestaan van het programma werd gevierd.

Ook Nederland 3 worstelt met het vertrek van Matthijs van Nieuwkerk. De nieuwe soap 'StartUp' en het nieuwe actualiteitenprogramma 'Social club' struikelden door de eerste week heen. Voor StartUp, een serie over jongeren die in een pand wonen en werken, betekende dat een dieptepunt van 59.000 kijkers afgelopen donderdag. De Social Club kon meer mensen boeien, maar met kijkersaantallen van zo'n 150.000, is dat bij lange na niet wat 'De wereld draait door' had.

Betekent dit dat de strijd om de aandacht van de tv-kijker in de vooravond nu is beklonken? Zeker niet. Het is nu afwachten welk programma mensen kan blijven boeien. Dat kan twee kanten op: kijkers moeten er even aan wennen en raken langzamerhand verknocht aan een programma, zoals Roek Lips, netcoördinator van Nederland 3, hoopt dat gaat gebeuren met StartUp.

Of mensen waren - zoals bij 'Utopia' - door alle reclame en media-aandacht zo nieuwsgierig geraakt naar een programma dat ze het een keer gezien wilden hebben. En zie die aandacht dan maar vast te houden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden