Het leven kan keihard zijn voor jonge zangers

Kun je jonge, van een carrière dromende zangers voorbereiden op de nachtmerrie die het zangersvak soms kan zijn? Op de van tijd tot tijd keiharde werkelijkheid? Waarschijnlijk niet. Maar dat wil niet zeggen dat er in Nederland niet geprobeerd wordt om jonge vocalisten een zo goed mogelijke start op de internationale markt te geven.

Twee van die goed voorbereide zangers zongen zich de afgelopen weken in de kijker, maar wel met voor beiden nogal verschillende uitkomsten.

Thomas Oliemans zong in Aix-en-Provence de rol van Papageno in Simon McBurney's enscenering van 'Die Zauberflöte'.

Oliemans had de rol in deze productie ook al met veel succes in Amsterdam gezongen. Op het prestigieuze Festival d'Aix moest hij de rol om en om delen met een collega, maar mocht hij wel de première zingen - op de avond dus dat alle belangrijke internationale critici in de zaal zitten. Voor Oliemans pakte dat bijzonder goed uit, er was lof alom voor hem, voor zijn stem en voor zijn aangeboren komische acteertalent.

Sopraan Lenneke Ruiten had minder geluk. Zij mocht voor haar collega Genia Kühmeier op de Salzburger Festspiele invallen. Nog wel als Donna Anna in Mozarts 'Don Giovanni', met de Wiener Philharmoniker. Ruiten heeft een bijzonder goed seizoen achter de rug met onder andere opvallende optredens in Thomas' 'Hamlet' in Brussel, in de 'Così fan tutte' van het Orkest van de 18de Eeuw en in Händels 'Orlando' op het Holland Festival.

Helaas werd de nieuwe productie van 'Don Giovanni' in Salzburg niet goed ontvangen. Regisseur Bechtolf en dirigent Eschenbach kregen er flink van langs. Hun gezamenlijke 'Così', die ik vorig jaar zag, was ook al van een zeer middelmatig niveau. Vervelender is het dat de zangers - een beetje conform de wet van Murphy - in de negatieve kritieken delen. Waarbij een enkele krant schrijft dat Ruiten onder hen 'de allergrootste teleurstelling' is.

Jammer voor Ruiten, dat ze het op een zó groot internationaal podium niet kon waarmaken. Ruiten won in 2002 het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) in Den Bosch en heeft sindsdien gestaag een carrière opgebouwd. Daarvoor heeft ze van het IVC - de 50ste editie start begin september - waarschijnlijk nodige en nuttige handvatten gekregen.

Oliemans heeft zijn vaardigheden bij kunnen slijpen bij de Dutch National Opera Academy (DNOA), de masteropleiding van conservatoria in Den Haag en Amsterdam. Jarenlang werd die opleiding voortvarend geleid door een heuse ervaringsdeskundige: tenor Alexander Oliver. Die houdt er op 1 september mee op en zal worden opgevolgd door de Britse sopraan Rosemary Joshua. Ook aan haar zullen de jonge zangers veel hebben. Vanavond begint de nieuwste voorstelling van DNOA in Arnhem: 'Die stumme Serenade' van Korngold. Mét veelbelovende en dromende, jonge zangers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden