Het leven houdt niet op bij 49

Nostalgie is voorbij, tenminste, de televiesiezender NostalgieNet. Deze digitale commerciële 24-uurszender bestond vooral uit herhalingen van ouderwetse programma's, zoals 'Fawlty Towers' en films als 'Abeltje'. Die tijd is nu voorbij, want ONS neemt de zender over. Het eveneens commerciële ONS neemt de kijker mee naar de actualiteiten, met veel eigen programmering, met nog maar een beetje nostalgie. Coördinator programmering Veronique Rap vertelt erover.

Waarom een zender voor 49-plussers?

"We wilden NostalgieNet iets verjongen, want de doelgroep was toch richting de 60-plus. Er zijn inmiddels rond de zes miljoen 49-plussers in Nederland. Die mensen kijken televisie, daar valt dus veel winst te behalen. Ze hebben nog niet echt een zender die alleen voor hen bedoeld is, daar willen we met ONS verandering in brengen."

Wat mist er in het huidige aanbod dat deze doelgroep niet wordt bediend?

"49-plussers willen niet alleen maar naar herhalingen van ouderwetse programma's kijken, ze staan nog midden in het leven. Want wie zegt dat deze mensen oud zijn? Dat zijn ze niet, ze zijn nog jong! NostalgieNet is voor de oudere kijker en Omroep Max is niet de hele dag door te zien. ONS is speciaal voor de 49-plussers gemaakt."

Opvallend is dat presentatrice Kristel van Eijk, prominent nieuw gezicht van de zender, pas 32 is.

"Ja, maar jonge mensen geven een fris beeld. Dat is ook voor 49-plussers leuk om naar te kijken. Die frisse uitstraling past bij onze nieuwe zender. Het leven houdt niet op bij 49 jaar! De zender gaat om vooruit kijken, dat terugkijken willen we zoveel mogelijk beperken."

Hoe is de programmering bepaald?

"We hebben gekeken naar de wensen van de kijkers van NostalgieNet. Die groep willen we behouden. Daarnaast willen we verjongen door de nieuwe programmering. We maken nieuwe programma's, die aangepast zijn aan de leeftijd van de doelgroep. We hebben ze verdeeld in thema's, zoals koken en reizen. We focussen op positieve ervaringen en invalshoeken, het is een goed-gevoel-zender."

Hoe gaat ONS de concurrentie aan met Omroep Max?

"Omroep Max is niet 24 uur per dag op televisie, dat is ONS wel. Daarnaast bespreken ze bij Max ook vaak problemen waar kijkers tegenaan lopen. Dat hebben we bij ONS helemaal niet. ONS draait om het goede leven, het wij-gevoel. Dat mist op televisie nogal eens. We maken bijvoorbeeld een programma 'Home Sweet Home', waarin we gaan kijken bij Nederlanders in het buitenland. Wordt dat net zo als 'Ik Vertrek'? Echt niet, want we kijken juist naar het goede leven wat de mensen daar leiden, mensen die succes hebben in het buitenland."

ONS is vanaf 13 september te zien op het digitale kanaal waarop voorheen NostalgieNet te vinden was.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden