Het laatste zetje de grens over

Handelsmissiefonds helpt ondernemers die de stap naar het buitenland willen zetten, maar niet weten hoe

Toen ondernemer Arjanneke Teeuw voor het eerst dacht aan het verkopen van haar producten in het buitenland, leek Duitsland een heel aantrekkelijke markt. Teeuw is eigenaar van Healthy People, dat vruchtensappen maakt en zich vooral richt op consumenten die iets gezonds willen. "Duitsland is een hele grote markt en er is de laatste jaren veel aandacht voor gezonde producten", verklaart Teeuw de voor de hand liggende keuze.

Vier jaar later worden de sappen van Healthy People in zeven landen verkocht, maar Duitsland zit daar niet bij. "Ik raakte in contact met een ander bedrijf dat in Duitsland zaken deed, en leerde over de specifieke kenmerken van het land. Zoals de opdeling in regio's die allemaal van elkaar verschillen. En de dominantie van Aldi onder de supermarkten, waar we toch niet verkocht gaan worden." Uiteindelijk viel de keus op Zweden, waar de sappen binnen een half jaar in 70 procent van alle supermarkten te koop stonden.

Het is een voorbeeld van de kracht van ervaringen van ondernemers, en hoe ze daarmee collega's - soms concurrenten - kunnen helpen. En van de manier waarop een initiatief van MKB-Nederland, ING en KLM wil proberen ondernemers die niet goed weten hoe ze de stap naar het buitenland moeten zetten, het laatste zetje te geven. Het zogeheten Oranje Handelsmissiefonds, ondersteund door het ministerie van buitenlandse zaken, wil ieder jaar tien ondernemers helpen de sprong naar het buitenland te maken. De kennis van, en contacten in het buitenland van de betrokken partijen staan ter beschikking van de ondernemers om de weg te bereiden voor de uitbreiding naar andere landen.

Volgens Michaël van Stralen, waarnemend voorzitter van MKB-Nederland, is er sprake van een enorm 'onbenut potentieel' in Nederlandse bedrijven die nog niet actief zijn in het buitenland. "Met dit initiatief willen we dat potentieel gaan realiseren. Dat is ook nodig om de economie weer aan de gang te krijgen. Alle lichtpuntjes die de afgelopen weken zijn gesignaleerd in de economie hebben betrekking op het buitenland." Topman Jan Hommen van ING sluit zich daarbij aan: "Ondernemers zien vooral mogelijkheden buiten Nederland, en ze hebben groot gelijk. De groei hier is beperkt, terwijl in Azië en de Verenigde Staten wel kansen zijn."

De rol van het mkb in de Nederlandse economie is groot: 65 procent van de Nederlandse export komt voor rekening van midden- en kleinbedrijven. Uit onderzoek van ING blijkt dat van de mkb'ers die nog niet internationaal actief zijn 60 procent dit wel ambieert. "Het probleem is dat je helemaal op nul begint als je naar een ander land wilt", zegt Teeuw van Healthy People. "Hoe kom je aan partners, aan contacten? Alle hulp die je daarin kan krijgen is dan welkom."

Ondernemers kunnen zich tot halverwege oktober aanmelden voor de selectie van het handelsmissiefonds - in november worden tien bedrijven aangewezen. "Die willen we vervolgens aan andere ondernemers laten zien als inspiratie en motivatie", zegt Van Stralen van MKB-Nederland. "We hopen op die manier een olievlekeffect te bereiken, zodat we de hele breedte van het Nederlandse bedrijfsleven kunnen helpen zich meer op de export te richten."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden