Het kroontje op haar werk noemt Pia Douwes haar optreden op Broadway.

Musicalster Pia Douwes (39) is de eerste Nederlandse vrouw die op Broadway zal staan, het musicalmekka van New York. Zij speelt -net als vijf jaar geleden in Nederland- de rol van Velma Kelly in 'Chicago'. Die musical speelt zich af in het Chicago van de jaren twintig van de vorige eeuw, in een vrouwengevangenis waar het leven hard is en de concurrentie ook. Haar tegenspeelster Roxie Hart, heeft net als Velma een moord gepleegd en zij worden beiden verdedigd door dezelfde advocaat, Billy Flynn. Hun uiteindelijke droom is om het te maken in de showbizz. Bekende nummers uit de musical zijn 'All that Jazz' en 'Class'. Douwes, die eerder al speelde in musicals als 'Elisabeth', 'Evita' en 'Drie Musketiers', staat zes weken in de Amerikaanse show.

,,Eerlijk is eerlijk, Bill van Dijk is de eerste Nederlandse artiest die op Broadway heeft gestaan. Maar hij is meegekomen met de Nederlandse productie 'Cyrano' van Joop van den Ende. Ik ben de eerste Nederlandse vrouw die gevráágd is om mee te spelen in een Amerikaanse Broadway-productie. Ik ga eerst twee weken repeteren in Londen, dan ga ik op West End twee weken in de Britse 'Chigago' spelen en vanuit daar vlieg ik naar New York. Ik mag er maar zes weken staan, omdat het een uitwisselingsprogramma is. De Amerikanen proberen hun eigen artiesten te beschermen. Er zijn daar veel meer mensen in dat vak, iedereen vecht om aan de bak te komen. Daarom kan ik me wel voorstellen dat ze er zuinig mee zijn.''

De Broadway-productie van 'Chicago' staat er al zeven jaar en de rollen zijn vrij makkelijk inwisselbaar. ,,Het is geen show waarbij één figuur en haar leven centraal staan, zoals bij 'Elisabeth'. Omdat het al zo lang loopt, worden regelmatig sterren binnengehaald als Melanie Griffith (als Roxie) en Patrick Swayze (als de advocaat Billy Flynn). Die trekken weer een heel ander publiek en dat geeft weer een boost aan de productie. Na drie maanden zijn ze dan weer weg en komt de volgende ster. Nu hebben ze Pia Douwes als Velma en dan denk je: wat moet die vrouw daar? Haha, dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb daar helemaal geen naam. Maar ik ben een Europese bekendheid -ik heb in Oostenrijk gespeeld, in Duitsland, in België en in Nederland- en het tweede waar ik aan denk is: ze hebben mij gevraagd. En dat is vast niet voor niks. Je moet ook weer niet té bescheiden worden en in jezelf geloven. Want als ik eraan denk dat ik straks daar sta, word ik heel nerveus. Dat geef ik eerlijk toe. Ik vind het heel spannend. Het is een persoonlijk kroontje op mijn werk.

,,Ik ben geen ideale Velma, maar ik kan Velma heel goed, op mijn eigen manier presenteren. Ik heb een goede combinatie van dans, acteren en zang. Maar het is moeilijk om dat van jezelf te zeggen, want jij kijkt er niet naar, dus ik weet niet precies wat die uitstraling is. Ik weet alleen dat ik een showbeest ben, dat ik gek ben op dit wereldje, dat ik al mijn energie geef en dat heeft Velma ook. Op mijn 19de wist ik pas dat ik 'het vak in wilde'. Ik heb negen jaar lang steevast geestelijk-gehandicaptenverzorgster willen worden. Ik zong wel, zo'n beetje. Toen ging ik geloof ik eens naar een disco en ineens dacht ik: o, ik wil dansen. Toen ben ik naar Engeland gegaan. Ik heb de Gouden Gids erbij gepakt, ben langs dansscholen gegaan en ik heb me aangemeld. Ik ben iemand die als ie iets in zijn kop heeft...

,,Kijk, dat het niet altijd gebeurt is logisch. Maar ik ben wel een doorzettertje, ja. Dat moet ook wel, want je moet er heel veel voor doen. En je moet er heel veel voor opgeven. Je zet jezelf, je kwetsbaarheid op het podium en je wilt iets bereiken. Maar dat is een investering. Daarom zie ik het niet als opgeven. Ik heb geen kinderen, maar als ik dat had gewild, had ik ze gekregen. Dan waren die kinderen mijn prioriteit geweest. Ik ben inderdaad ambitieus, of liever gezegd: ik heb een drive. Maar ik ga niet over lijken, ik blijf kijken naar hoe ik in het leven sta, ik blijf mezelf onderzoeken en verbeteren. Naarmate ik ouder word, leer ik steeds beter met mijn ambitie omgaan. Ik heb bijvoorbeeld niet de illusie dat ik op Broadway een ster word. Mijn carrière ligt in Europa, ik heb daar een naam, ik heb er voetsporen liggen, dat is voor mij belangrijk.

,,En ik wil dichterbij mijn familie zijn, bij mijn vrienden. Natuurlijk zeggen mensen: 'Ben je het nou niet zat, dat reizen? Je bent wel gedreven, maar je moet ook een privé-leven hebben.' Daar ben ik de laatste twee, drie jaar mee bezig, om daar verandering in te brengen. Al zullen heel veel mensen vinden van niet. Gelukkig mijn hele erge naasten wel. Die zien die ontwikkeling.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden