Het komt nog net goed met Madonna's MDNA

CD POP

Madonna

MDNA

Interscope/Live nation

'Er is maar één koningin en dat is Madonna', klinkt het parmantig in het nummer 'I don't give a' op de nieuwe cd 'MDNA'. Ze mag dit jaar dan 54 worden, Madonna is nog steeds niet van plan haar toppositie op te geven. De zangeres dankt haar lange loopbaan, het is al vaak gezegd, aan haar vermogen zichzelf steeds weer opnieuw uit te vinden. Maar de laatste jaren wil dat niet meer zo lukken. 'Ray of light' uit 1998 markeerde haar laatste grote artistieke bloeiperiode. Sindsdien bevatten haar albums variaties op eenzelfde thema. Ook het twaalfde studio-album 'MDNA' (de titel is een verwijzing naar de afkorting MDMA, de werkzame stof in de drug ecstasy) borduurt nijver voort op hetzelfde patroon. De cd bevat net als de voorgaande cd's voornamelijk danspopnummers. Daarbij tekenden de producers Martin Solveig en Alle en Benny Benassi voor de pompende dancetracks, terwijl William Orbit, die Madonna op 'Ray of light' tot zulke ongekende hoogten opstuwde, verantwoordelijk is voor de meer poppy nummers. Wat opvalt is dat de songs vaak een gevoel van herkenning oproepen. Zo doet het intro van het openingsnummer 'Girls gone wild' verdacht veel denken aan de beginklanken van 'Sorry' van de cd 'Confessions on a dancefloor' uit 2005. En hoewel Orbit enkele sterke nummers aflevert, hadden songs als 'I'm a sinner' en 'Love spent' net zo goed op 'Ray of light' kunnen staan.

De belangrijkste zwakte van de songs vormen echter de teksten, die verbijsterend weinig diepgang vertonen. Zo horen we in 'Give Me All Your Luvin' Madonna als opper-cheerleader (L! U! V! Madonna!) en ontpopt ze zich in 'Gang bang' als nep-gangster met moordneigingen: "Bang Bang, shot you dead, shot my lover in the head." De ergste stijlbloempjes zijn echter te vinden in het nummer 'Masterpiece' waarin een geliefde wordt toegezongen met de woorden: "Als je de Mona Lisa zou zijn, zou je in het Louvre hangen. Iedereen zou je komen bekijken, je zou onmogelijk te verplaatsen zijn." We verwachten echt geen diepzinnige tractaten, maar mag het iets minder onbenullig?

Het zijn tenenkrommende teksten die niet meer bij een vrouw van 53 passen en die de vraag oproepen waarom Madonna zulke niemendalletjes schrijft. Is het een poging om jong en hip over te komen of denkt ze dat het publiek dit van haar verwacht? Voor een tekst van enig gewicht moeten we uitwijken naar de bonusnummers op de special edition-cd. In 'Best friend' laat ze zich eindelijk van haar volwassen kant horen als ze met enige weemoed lijkt terug te kijken op haar gestrande huwelijk met Guy Ritchie: "I cannot lie and I won't pretend. But I feel like I lost my very best friend."

Maar genoeg gemopperd. Want muzikaal valt er wel degelijk plezier te beleven aan 'MDNA' en is het album stukken leuker dan voorgangers als 'Hard candy' en 'American life'. 'Masterpiece' is een geslaagd mid-tempo nummer met een mooie melodie en een verfijnde productie. In 'Falling free' horen we Madonna op de toppen van haar kunnen. Er zal best digitaal het een en ander aan zijn opgepoetst, maar dat neemt niet weg dat ze in dit nummer een mooie gelaagdheid in haar stem weet te leggen en beter dan ooit klinkt.

Ook qua dansnummers biedt 'MDNA' veel leuks. Ondanks de knullige tekst heeft 'Give Me All Your Luvin' alles wat een instanthit moet hebben en etaleert de song Madonna's onverminderde vermogen om aanstekelijke hits te schrijven. Het nummer stuitert er vrolijk op los en voor je het weet zing je het refrein keihard mee. Aanstekelijk zijn ook de dancetracks 'Girl gone wild' en 'Turn up the radio', waarop La Ciccone teruggrijpt op haar begindagen, toen ze de ene danspophit na de andere afleverde. Het zijn songs die een Madonna laten horen, die doet wat ze het best doet: onweerstaanbare dansnummers maken. In dat opzicht is 'MDNA' met recht vintage Madonna.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden