Het Kip-gevoel is terug van weggeweest

kamperen | De caravan mag dan een sullig imago hebben, Nederlanders kopen er steeds vaker een. Bij Kip weten ze waarom.

JENDA TERPSTRA en REDACTIE ECONOMIE

De Kip is weer hip. Brancheorganisaties Bovag en de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie maakten gisteren bekend dat Nederlanders weer vaker caravans kopen. Ook de sleurhut van eigen bodem, de Kip, doet het weer goed bij de consument.

In de eerste helft van dit jaar werden er bijna 4300 nieuwe caravans verkocht. Dat is 4,7 procent meer dan vorig jaar. Volgens de brancheorganisaties komt dit door de vergrijzing. Maar volgens Kip-fabrikant Henk Gunnink ligt het vooral aan de aantrekkende economie. "Geld wordt weer makkelijker uitgegeven, mensen doen weer grotere aankopen." De historische fabriek in Hoogeveen draait inmiddels het hele jaar door en produceert zo'n 30 tot 40 procent meer caravans dan voorgaande jaren.

Dat is de laatste tijd weleens anders geweest. Tussen 2004 en 2014 daalde de verkoop van caravans voortdurend, mede door de economische crisis. De Kip-fabriek ging in 2007 failliet, en hield na een doorstart maar moeizaam het hoofd boven water. Sinds vorig jaar zomer zit de productie weer in de lift.

En terecht, vindt Gunnink, want kamperen staat voor vrijheid. "Het zit Nederlanders in het bloed", denkt hij. Kip is daarbij in Nederland een historisch begrip. In 1947 bouwde Jan Kip uit Hoogeveen zijn eerste kampeerwagen. Het werd een hit. Gezinnen reden in de jaren vijftig met het Kuiken (een kleine kampeerwagen waarvan de achterklep omhoog kon) achter de auto naar hun vakantiebestemming. Eenmaal aangekomen op de camping kon de achterklep omhoog en kon moeder het eten in de buitenlucht opzetten terwijl de kinderen rondrenden over gras. De Nederlandse Kip was een gevoel. Voor 2390 gulden kocht je een wagen die elke zomer vrijheid beloofde. Daar adverteerde Kip destijds mee.

"Zo vrij als een vogel met de Kip 660 Stacaravan op een comfortabele trekpleister-plaats in zomer en winter", kopt de brochure in 1962. Tien jaar later bereikte de firma een piek met een afname van zo'n tienduizend caravans.

"Nederland heeft met 1 op 3 de hoogste trekhaakdichtheid van de hele wereld. Wij Nederlanders houden van onze vrijheid en trekken er graag op uit." Met een caravan of tent ben je als reiziger onafhankelijk en dat maakt kamperen populair. Dat is volgens Gunnink juist ook voor jonge gezinnen aantrekkelijk.

De jonge familie Wittenberg uit Veenendaal kan dat laatste beamen. Begin augustus rijden ze naar Frankrijk met de Kip-caravan. Eerdere jaren kampeerden ze in Nederland en Luxemburg. Het is er met de paplepel ingegoten. "Wij hebben de caravan gekocht omdat mijn ouders ook een Kip hadden", vertelt Melvin Wittenberg (32). "Omdat ze van Hollandse bodem zijn kan je ze bovendien makkelijk laten repareren." Het gezin met drie kleine kinderen kampeert meerdere keren per jaar.

Toch blijft er aan de caravan een sullig imago kleven, en dat moet anders. Om meer jonge reizigers te interesseren voor de caravan begon Kip een tegenoffensief. Zo lanceerde het bedrijf in 2012 de Shelter, een lichte caravan voor 'de echte kampeerders' die graag meerdere bestemmingen aandoen tijdens de reis. En deze week werd bekend dat de modellen Kip Kompakt en Kip Vision in een nieuw jasje worden gestoken. Het bedrijf neemt afscheid van de traditionele witte caravans. Vanaf nu kan de kampeerder zijn wagen in iedere gewenste kleur, of met een print of eigen foto op de Kip bestellen.

In Nederland is de caravan razend populair, maar in andere landen heeft het Nederlandse bedrijf minder succes. In China bijvoorbeeld, waar het bedrijf zijn caravans maar moeilijk aan de man krijgt.

Gunnink: "Leg aan een Chinees maar eens uit wat kamperen is. Dat kan je niet beschrijven, dat moet je meemaken." Bijkomend probleem is dat de meeste Chinezen geen trekhaak hebben.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden