Het kind sliep in de wagen

Karin Fossum is een van de weinigen die échte literaire thrillers schrijven. ’De waarschuwer’ is zowel spannend als subtiel geschreven.

Als de voorkant van een boek meldt dat het om een ’literaire thriller’ gaat, is het bijna altijd uitkijken geblazen.

Op zijn gunstigst begint na het omslaan een spannend verhaal, maar het is eerder uitzondering dan regel dat de lezer na een paar uur vermaak concludeert: dit heeft iets weg van literatuur.

Die uitzondering is al jaren de Noorse thrillerauteur Karin Fossum. Haar reeks rond de middelbare inspecteur Konrad Sejer en zijn jongere assistent Jakob Skarre draait om originele misdaden die veelal klein beginnen, met redelijk gewone mensen die uitgroeien tot daders.

Fossums grootste kracht ligt in haar fabuleuze stijl, een klassieke aanpak van korte, vaak feitelijke zinnen die gespeend zijn van alle ophitserij waarmee veel van haar collega’s op effect jagen (’Haar hart bonkte als een razende in haar keel’).

Zoals de openingszin in haar nieuwste boek ’De waarschuwer’: „Het kind sliep in een wagen achter het huis.” De dreiging is direct aanwezig en wordt in de beschrijving daarop – moeder heeft haar aandacht vooral bij het eten en bij haar man die binnenkomt – zorgvuldig uitgebouwd.

De afloop wordt hier niet verklapt, maar is eveneens van een subtiele psychologie, met aandacht voor alles wat er gebeurt tussen het betrokken ouderpaar ná deze scène.

Sejer en Skarre moeten op zoek naar de dader, die ook bij andere gezinnen onheil blijkt te stichten. Zoals bij een echtpaar waarvan de man een progressieve spierziekte heeft – de moeite die de vrouw moet opbrengen om hem te verzorgen is briljant geschetst, en de diep tragische afloop wordt verzacht door Fossums humor.

Het gaat overigens om een dader met wie de lezer al in het begin van het boek kennismaakt, en die zich op andere terreinen juist heel sociaal toont.

De lezer heeft zo eerder dan de inspecteurs door welke aanwijzingen tot deze dader leiden.

De achtergrond van de dader, die zijn vader nooit heeft gekend en moet samenleven met een aan alcohol verslaafde moeder, is het minst originele gedeelte van dit boek.

Een ander zwak punt lijkt het overlijden van een achtjarige jongen, een sterfgeval dat op het eerste gezicht uit de lucht komt vallen, en dat de sfeer van impliciete dreiging verstoort. Tot deze moord een cruciale rol blijkt te spelen bij de ontknoping, die een open eind én een mooie allerlaatste draai bevat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden