Het kan niet gek genoeg zijn

(Trouw) Beeld
(Trouw)

Bekende en minder bekende Nederlanders kiezen hun persoonlijke motto, leefregel of ultiem inspirerende zin.

Monic Slingerland

’Italië is mijn land. Mijn werk gaat daarover. Vooral de Italiaanse hoogrenaissance, die uitzonderlijke periode.

In Nederland heerst het denken: doe maar gewoon, dat is gek genoeg. In Italië is niets bijzonder genoeg.

Neem bijvoorbeeld die film die ik pas zag, van Il Divo, van Sorrentino. Die film gaat over Andreotti, premier in de tijd van de moord op Aldo Moro, eind jaren zeventig. Het verhaal ben je na de helft zo ongeveer kwijt, maar de citaten, de beelden zijn zo mooi dat je alleen al daarnaar kijkt.

Er is een scène waarbij de minister van financiën in beeld is. Hij draagt een grote bril, à la Den Uyl. Je ziet een shot van de zaal waar hij zich in bevindt, een klassieke zaal met marmeren bustes. Dan komt die minister op de camera af rennen, schuift over de grond, zijn armen in de lucht met een gebaar van zege: Yeááaaahhh. Dat uitbundige, dat gebaar vol testosteron in zo'n klassieke omgeving, dat is het absurde van Italië.

In Nederland is dat niet denkbaar, niet mogelijk. In Italië zit dat absurde, dat uitbundige in de hele maatschappij. Het levert de meest fantastische dingen op. In mijn werk probeer ik alles altijd te overwegen. Niets is gek genoeg om het serieus te onderzoeken.

Stel dat ik bedenk om een rode bol te maken, dan kan het onderweg een totaal andere kant op gaan. Zo is dat ook gegaan met het beeld van paus Innocenzo X dat ik gemaakt heb. Je kunt het op mijn website zien: daar zweeft deze paus met alleen een bovenlichaam boven een zetel.

Dat er zoveel weg is, dat was helemaal niet de bedoeling, dat was niet het idee van waaruit ik begon. Maar zoiets gebeurt als je steeds alles overweegt, als je er open voor staat om alles wat in je opkomt, te onderzoeken. Dat gebeurt niet als je puur functioneel aan de slag gaat, zonder al te veel lawaai te maken.

Met mijn werk ben ik eerst een heel andere kant op gegaan, maar ik was daar niet meer tevreden over. Ik deed grote projecten, maakte met tien mensen tijdelijke installaties.

Ik werd producent, had de zaak niet meer in eigen hand. Ik wilde weer controle hebben, en de kwaliteit leveren die je ziet in de Italiaanse hoogrenaissance.

In de werken van Donatello of Michelangelo kom je thema’s tegen die nu nog steeds spelen. Religie speelt zeer in de politiek, dat zie je in de tijd van de hoogrenaissance ook.

Donatello heeft twee keer een David gemaakt. De beroemdste ervan is David als een wulpse jongen met zwaard en helm. Als je goed kijkt welke inscriptie er op de helm staat, merk je dat het beeld ook over de strijd gaat tussen Florence en Milaan. Op de helm van David staat het wapen van Florence. Met behulp van David verbeeldt Donatello ook de stadstaat Florence die Milaan eronder houdt. Zo waren in die tijd, de zestiende eeuw, religie en politiek met elkaar vermengd. In onze tijd speelt dat ook.

Mijn Piëta staat in het Catharijneconvent, op een prominente plek. Het staat daar niet voor niets, het is echt een goede plek ervoor. Ik wil elementen uit de tijd van de Italiaanse hoogrenaissance meenemen naar vandaag.

In Italië gaan ze anders om met religieus geweld dan in Nederland. Ze kunnen zaken daar beter scheiden. Neem de manier waarop Italianen met Berlusconi omgaan.

Ik ben uitgenodigd voor de ontmoeting van paus Benedictus met kunstenaars. Guus van den Hout, directeur van het Catharijneconvent, heeft die uitnodiging voor me geregeld. Ik was er verbaasd over, het is iets heel uitzonderlijks. Ik vind het echt heel leuk.

De andere twee Nederlanders zijn Cees Nooteboom en Kader Abdolah. Wat zo geweldig is, is dat er mensen komen die mijn grootste helden zijn, zoals videokunstenaar Bill Viola en filmregisseur Ettore Scola.

Het is ook nog in de Sixtijnse kapel. Dus mocht het saai zijn, dan kan ik altijd nog naar boven kijken, naar de fresco's van Michelangelo.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden