'Het is verboden lijken te storten'

Acteur Ed Harris presenteerde gisteren in Venetië zijn regiedebuut met een biopic over action-painter Jackson Pollock. Hoe beangstigend leeg het witte doek van Pollock was voor het een 'Pollock' werd, laat Harris zien door even het hele bioscoopscherm tot wit schildersdoek te maken. Op zoek naar vorm zonder norm, was Pollock een vernieuwer in zijn tijd, maar nu is hij weer ouderwets, als je tenminste de slogan van de Biënnale -Less Aesthetics, More Ethics- moet geloven, die je hier in Venetië overal tegemoet schittert.

Ed Harris, die we als acteur kennen uit 'The Truman Show' en 'Apollo 13th', portretteert de schilder als de getormenteerde rebel die succes wil en dat ook weer wil vernietigen. Waarom hij een film over Pollock wilde maken, kan de kersverse regisseur echter niet zeggen. Op de persconferentie reageerde Harris vermoeid en die lusteloosheid zit ook een beetje in 'Pollock', een film die nergens de experimenteerdrift van zijn onderwerp evenaart, maar die gered wordt door een mooi ensemble van acteurs (waaronder Harris zelf) en een meeslepend muzikaal thema van Jeff Beal, die Pollocks vitale schilderijen in vioolklanken omzette.

Tegendraadse vorm zonder norm is er ook in Tarsems 'The Cell', net als 'Pollock' buiten competitie vertoond, en hier in Venetië tevoren als een van de smaakmakers bestempeld, nummer 1 op de Amerikaanse blockbuster-lijst en met een hoofdrol voor de Latijns-Amerikaanse actrice/ster Jennifer Lopez. Lopez heeft het net als Woody Allen niet meer nodig om hier persoonlijk te verschijnen, want ze wordt (net als Allen) ook in geprojecteerde vorm al luid toegejuicht door de Italianen. Regisseur Tarsem is er wel. De in India geboren en getogen jonge Amerikaan maakte een uit visuele vondsten opgebouwde, gladde thriller over een psychiater (Lopez) die het onderbewuste van een serial killer betreedt. Op de vraag of de gewelddadige fantasieën van de moordenaar hemzelf niet beangstigden, antwoordde hij dat daarvoor het christendom hem te weinig in zijn greep heeft gekregen.

De afgelopen twee dagen verlegde de aandacht zich even naar de films buiten competitie -waaronder ook een ouderwets vermakelijke Woody Allen, waarin Allen met hulp van comédienne Elaine May uit stelen gaat- maar ondertussen wordt op de natte terrassen op het Lido nog druk gespeculeerd over de Leeuwen. Lastig is dat geen film duidelijk boven de anderen uitsteekt. Ook de polls tussen de Italiaanse critici bereiken weinig eenstemmigheid, behalve als het om de dieptepunten gaat: Sally Potter en Gabriele Salvatores.

Naast de Koreaanse film 'Seom', de Chinese film 'Platform', de Litouwse film 'Freedom' en de Iraanse film 'Dayereh' wordt vreemd genoeg ook 'La Virgen de los Sicarios' (De Maagd van de moordenaars) van Barbet Schroeder als kanshebber genoemd. Net als 'Pollock' en Julian Schnabels 'Before Night Falls' is dit een artiestenbiografie: de Colombiaanse schrijver Fernando Valleje keert terug naar zijn geboortestad Medellin om daar een verhouding te beginnen met een 16-jarig moordenaartje, en na diens dood een volgende verhouding met het 16-jarige moordenaartje van de vorige. Veel aandacht is er in de internationale pers voor de heroïsche omstandigheden waaronder de film in Colombia totstandkwam. Ook in de film zelf is de stad Medellin de eigenlijke hoofdpersoon. Een stad waar je overhoop geschoten kunt worden als je even in de weg staat, en waar in de berm bordjes staan met 'verboden lijken te storten'. Valleja staat erbij en kijkt ernaar en dat levert bittere scènes op, zoals die waarin hij een vrouw uitscheldt die begint te gillen bij de zoveelste dode: 'Wat maak je je druk! We zijn hier niet in Zwitserland!' Acteur Jerman Garmillo is uitstekend als de cynische homoseksueel, maar kan niet verhullen dat zijn jonge tegenspelers eigenlijk straatjochies zijn, en dat Schroeders vormeloze norm door alle sensatie een wat ranzige nasmaak heeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden