Het is ‘show time’ bij Apple: de techgigant gaat de concurrentie aan met Netflix

Apple-topman Tim Cook presenteert vandaag nieuwe plannen. Met de vernieuwde tv- en filmdienst Apple TV wil zijn bedrijf Netflix achterna. Beeld AP

Al jarenlang wil Apple een slag slaan op de tv-markt. Samen met Oprah Winfrey waagt het bedrijf een nieuwe poging om de tegenvallende verkopen van telefoons op te vangen.

Kan een steenrijk bedrijf een hoofdpijndossier hebben? Voor Apple is dat misschien wel televisie. Al in 2011 zei toenmalig topman Steve Jobs dat Apple die lastige puzzel van het nieuwe tv-kijken had gekraakt. Maar sindsdien heeft nieuwkomer Netflix de televisiemarkt bestormd. Apple staat na een aantal valse starts aan het begin van weer een poging de videokijker aan zich te binden.

Onder de noemer ‘It’s Show Time’ presenteerde de huidige topman Tim Cook gisteren in het Steve Jobs Theater in thuisbasis Cupertino in Californië een nieuwe dienst om video’s te streamen of te downloaden. Film, sport, nieuws en series van andere producenten, maar ook eigen programmering. Apple TV moet vanaf mei de concurrentie aangaan met Netflix. Die concurrent, die het begrip bingewatching wereldwijd heeft laten inburgeren, is inmiddels de standaard geworden. Apple is laat en heeft een hoop in te halen.

Oprah Winfrey gaat programma's maken voor Apple. Beeld EPA

De afgelopen twee jaar heeft Apple de nodige deskundigen binnengehaald. Vorig jaar juni kondigde het techbedrijf een meerjarige samenwerking aan met Oprah Winfrey. De Amerikaanse presentatrice en producer heeft volgens Apple de ‘unieke capaciteit zich te verbinden met het wereldwijde publiek’. Naast haar projecten komt er een hele reeks originele programma’s.

Daarvoor heeft Apple producenten van filmmaatschappij Sony Pictures aangetrokken en de ontwikkeling van zo’n dertig series in gang gezet, onder meer van Steven Spielberg. De regisseur kwam het podium op tijdens de presentatie van Apple, een bedrijf waarin volgens hem ‘verbeelding en technologie’ samenkomen, net als in de filmindustrie. 

Obama bij Netflix

Apple had eerder laten weten in eerste instantie 1 miljard dollar te investeren in programma’s. Dat is nog flink minder dan de 12 miljard dollar die Netflix vorig jaar aan programma’s heeft besteed om z’n 139 miljoen gebruikers in de wereld te bedienen. Netflix heeft onder anderen de Amerikaanse oud-president Barack Obama en zijn vrouw Michelle binnengehaald als programmamakers voor de komende jaren.

Er zijn meer concurrenten, zoals Google’s YouTube natuurlijk. De ­Prime Video-dienst van Amazon draait lekker. Walt Disney lanceert dit jaar zijn eigen streamingdienst. De indrukwekkende bibliotheek van Walt Disney is alleen maar groter geworden nu de overname van film- en entertainmentgigant 21st Century Fox van Rupert Murdoch is rondgekomen voor 71 miljard dollar. Telefoonaanbieder AT&T werkt sinds de fusie met ­Time Warner aan een nieuwe streamingdienst rond betaalzender HBO.

iPod, iPhone, Apple TV

Apple heeft zich altijd vooral op apparaatjes gericht en daarmee ook het meeste geld verdiend. Op de muziek- en telefoniemarkten werd Apple een belangrijke speler dankzij de iPod en de iPhone. Maar op de tv-markt werkte dit model niet. De Apple TV-kastjes, de digitale media-ontvangers die sinds 2007 op de markt zijn, konden de macht van reguliere tv-aanbieders niet breken.

Topman Tim Cook ziet een belangrijke rol weggelegd voor Apple in het snoerloos tv-kijken. De markt voor streamingdiensten zal alleen maar groter zal worden met de komst van 5G, het snellere mobiele internet.

Tegenvallende smartphone-verkoop

Daar komt bij dat de smartphone-markt begint af te koelen. Een decennium lang kon Apple erop vertrouwen dat de omzet bleef groeien en consumenten steeds weer een nieuwer toestel wilden. Maar begin dit jaar waarschuwde Apple beleggers dat de verkopen dit kwartaal zullen tegenvallen. Vooral in China, maar ook in Noord-Amerika en Europa is de verkoop niet zo sterk als voorheen.

Groei valt wel te behalen met nieuwe diensten, zoals digitale video-abonnementen. Als Apple wil dat de videodienst een succes wordt, moet het die ook aanbieden op de apparaten van concurrenten. En dat doet het bedrijf daarom: voor het eerst zit Apple TV straks ook op de smart-tv’s van het Zuid-Koreaanse Samsung.

Lees ook:

Is er meer aan de hand bij Apple?

Apple verrast beleggers door voor het eerst in bijna twaalf jaar zijn verwachte omzet naar beneden bij te stellen. Komt dat zoals het bedrijf zegt door de teruglopende verkoop van de iPhone in China? Of heeft het bedrijf een groter probleem?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden