'Het is nog niet te laat voor Nedcar'

De Nederlandse overheid zou zich echt moeten bekommeren om autofabriek Nedcar.

Dat zegt Luc Soete, hoogleraar economie aan de universiteit van Maastricht. ,,Je ziet dat de overheid wel haar best doet voor 'eigen bedrijven' als Philips en Akzo Nobel, maar Mitsubishi-dochter Nedcar als een buitenlands bedrijf beschouwt.''

Nedcar is slecht verankerd in de Nederlandse economie, zegt Soete. Zijn collega Hans Kasper, hoogleraar en directeur van het Limburgse onderzoeksbureau Etil, bevestigt deze lezing. De overheid moet in hun ogen beter haar best doen de assemblagefabriek van Nedcar te 'clusteren' met de honderden toeleveranciers in de automobielsector die Nederland rijk is.

Soete: ,,Je hoort nu steeds dat de toeleveranciers niet afhankelijk zijn van Nedcar, en dat daarom de ondergang van Nedcar geen slag zou zijn voor hen. Dat argument moet je omdraaien. De toeleveranciers en Nedcar zouden nauw moeten samenwerken. Het is de taak van de overheid kennisuitwisseling tussen bedrijven te intensiveren.''

Soete wijst erop dat het Automotive Technology Centre in Eindhoven met steun van de overheid is opgericht. ,,Maar er is geen koppeling met de eigen assemblagefabriek van Nedcar.''

Volgens Soete zie je in Nederland op tal van gebieden kennisclusters ontstaan, bijvoorbeeld tussen universiteiten, kennisinstellingen als TNO en het bedrijfsleven. ,,Nederland heeft wel degelijk innovatiebeleid, maar de overheid ziet de automobielsector over het hoofd. Het is een kwestie van netwerken'', aldus de hoogleraar.

Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan de Belgen, vindt Soete. ,,België heeft anders dan Nederland nauwelijks eigen grote bedrijven. Daarom doet de Belgische overheid haar uiterste best deze bedrijven te verankeren in de Vlaamse regio, onder meer door de technologische kennis bij de toeleveranciers te versterken.'' Volgens Soete zouden Volvo, GM en Vokswagen niet geïnvesteerd hebben in de assemblage van nieuwe modellen in België als dat beleid had ontbroken.

Het is nog niet te laat voor Nedcar, denkt Soete. Hans Kasper van Etil: ,,Nedcar heeft een ultramoderne productielijn, die heel innovatief is. Mogelijk zijn er Chinese fabrikanten te vinden die capaciteit zoeken.'' Volgens de onderzoeksdirecteur zou de overheid ,,moeten faciliteren dat Nedcar en de toeleveranciers bij elkaar gaan zitten. De provincie Limburg kan het initiatief nemen.''

Als alle partijen hun krachten bundelen in een cluster - dat mag van de Europese Unie - zijn ze misschien in staat een heel nieuw model te ontwikkelen dat bij Nedcar kan worden geproduceerd, denkt Kasper. ,,Aan de universiteiten van Eindhoven, Delft en Aken barst het van de creatievelingen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden