Het is Musk gelukt: Tesla maakt winst

Klanten bezichtigen de Tesla Model 3 in de showroom. De elektrische middenklasser was afgelopen kwartaal een van de beter verkopende auto's in de Verenigde Staten. Beeld AP

Het is Elon Musk toch gelukt. De omstreden baas van Tesla, fabrikant van elektronische auto’s, beloofde een paar maanden geleden dat zijn bedrijf in het derde kwartaal van 2018 winst zou maken. En hoewel Musk niet in zijn eerste loze belofte is gestikt, heeft zijn bedrijf het deze keer wel waargemaakt.

Tesla’s autotak – het bedrijf doet ook in zonne-energie en in energie-opslag - hield aan het derde kwartaal 311 miljoen dollar nettowinst over. Dat was een kapitaal verschil met de resultaten uit dezelfde drie maanden van 2017 toen de autotak nog een verlies leed 619 miljoen, en met de periode april-juni 2018 toen Tesla 717 miljoen in het rood eindigde. Musk belooft dat Tesla ook de komende kwartalen winstgevend zal zijn.

De productie van Model 3, de veelbesproken middenklasser die voor een mondiale doorbraak van de e-auto moet zorgen, lijkt eindelijk goed te lopen. Tesla produceerde er in het derde kwartaal gemiddeld zo’n 4300 per week. Dat waren er minder dan de ruim 5000 die Musk eerder had aangekondigd. Pas eind september werd dat aantal gehaald: 5300 exemplaren, volgens het persbericht waarin Musk Tesla’s resultaten over het derde kwartaal toelichtte. Daarin schreef Musk ook dat Model 3 in de VS inmiddels het op vier na meest verkochte automodel is (de Toyota Camry werd het meest verkocht). Qua omzet (het aantal verkochte auto’s maal de verkoopprijs) scoort Model 3 zelfs het hoogste.

Controverse na controverse

De winst en de productiecijfers komen Musk goed uit, want hij lag de afgelopen maanden zwaar onder vuur. Vanwege Tesla’s kapitale verliezen. Vanwege uitvallen naar analisten omdat zij kritische vragen hadden gesteld. Vanwege zijn aankondiging per tweet om Tesla van de beurs te halen – de financiering daarvan zou al rond zijn. Vanwege de boete van 40 miljoen dollar die Musk en Tesla daarop kregen van de SEC, de instantie die toezicht houdt op beursgenoteerde bedrijven, omdat die financiering helemaal niet rond was. Vanwege een aantal andere controversiële tweets. En vanwege de cannabis die hij rookte tijdens een interview.

Plannen zijn er nog genoeg. In februari/maart moeten de eerste Model 3-exemplaren naar Europa zijn verscheept. Omdat Europeanen vaker in middenklassers rijden dan Amerikanen, verwacht Musk veel van Europa. In de tweede helft van het jaar moet de e-auto in China verkrijgbaar zijn. Musk hoopt volgend jaar een Tesla-fabriek in China te openen. Tesla heeft wel last van de heffingen die president Trump heeft ingevoerd op Chinese producten. Auto-onderdelen die in China worden gemaakt, zijn daardoor duurder geworden. In het vierde kwartaal zal dat Tesla’s winst met 50 miljoen dollar drukken, denkt Musk.

Lees ook:

Tesla-baas Elon Musk: van goeroe naar ongeleid projectiel

Blowen op de radio, omstreden tweets de wereld insturen, Tesla wel van de beurs, Tesla niet van de beurs; het zijn rare fratsen die Tesla-topman Elon Musk uithaalt. Is hij zijn greep op het bedrijf kwijt?

Hoeveel krediet heeft Tesla nog?

Tesla vraagt leveranciers geld terug te storten. Dat roept vragen op over de financiële positie van het automerk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden