'Het is mijn missie het positieve uit te dragen' Raphael Evers

"In het Joodse denken bevat een droom vaak belangrijke boodschappen. De Talmoed vertelt dat er in Jeruzalem 24 droomuitleggers waren. Het Hebreeuwse woord voor droom, chalom, lijkt op dat voor venster, chalon. De droom is een venster waardoor je een kijkje kunt nemen in een andere wereld die voor het wakend bewustzijn normaal niet toegankelijk is. Een droom kan inzicht bieden in het onder- of onbewuste; negatieve drijfveren als agressie en frustratie kunnen uit het onderbewuste naar boven komen, maar ook wijze raad: het onderbewuste adviseert en waarschuwt ons in dromen over onze levenswandel overdag. De droom heeft dus een bijsturende functie.

Een ander soort droom - de Talmoed onderscheidt drie soorten - is profetisch van aard. In de Thora lezen we dat Jozef niet alleen voorspellende dromen had maar ook dromen van anderen kon uitleggen. Mijn moeder heeft ook eens een profetische droom gehad. In de winter van 1945 - ze was van Auschwitz naar het werkkamp Libau gestuurd - zag ze in een droomvisioen dat ze op een zonnige lentedag bevrijd zou worden. Die bevrijdingsdag was negen jaar later toevallig mijn geboortedag en weer later ook die van mijn zuster.

Ten slotte kunnen dromen de verwerking zijn van dagresten. De sfeer van de dromen die mij bijblijven is heel beklemmend, het zijn angstbeelden van gruwelijke vervolgingen van mijn familie en anderen; als kind had ik al last van zulke nachtmerries. Ze worden nu waarschijnlijk getriggerd door de aanslagen in Parijs, Brussel en Kopenhagen. Ze voeren ook terug tot mijn jeugd waarin ik met de dodelijke realiteit van de Holocaust ben geconfronteerd; als oudste thuis heb ik er het meest van meegekregen. Bijna niemand van mijn moeders familie heeft de oorlog overleefd. In het wakende leven vermijd ik elke confrontatie met de oorlog, ik heb geen behoefte aan oorlogsboeken of -films. Ik wil bezig zijn met positieve dingen, maar het antisemitisme hakt er stevig in bij de Joodse gemeenschap. Mijn moeder noemt het antisemitisme nu virulenter dan in 1940. Het is veel luidruchtiger en openlijker doordat iedereen op Facebook kan zeggen wat hij wil.

Toch laat ik mij niet gauw uit het veld slaan: ik vind dat we moeten werken aan een betere wereld. Het is mijn missie het positieve uit te dragen, als rabbijn moet je hoop en vertrouwen kunnen uitstralen. Toen ik psychologie en fiscaal recht studeerde, realiseerde ik me voor het eerst dat ik rabbijn wilde worden. Het is een vak waarin je moet groeien. Je moet veel kennis hebben en een verantwoordelijke rol op je willen nemen. Door wat mijn moeder en het hele volk hebben meegemaakt beloop ik dit pad met des te meer vastberadenheid."

Raphael Evers (1954) is als rabbijn verbonden aan het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap. Ook is hij rector van het Nederlands-Israëlitisch Seminarium. In de media becommentarieert hij vaak Joodse onderwerpen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden