Het is dringen voor bedrijven die Trump banen beloven

Donald Trump en Jack Ma, directeur van Alibaba, schudden elkaar de hand na hun ontmoeting in de Trump Tower, afgelopen maandag.Beeld REUTERS

Ford, IBM, U.S. Steel, SoftBank, Fiat Chrysler, Dow Chemical, Carrier, Toyota, Honda, Daimler, Volkswagen, Alibaba; de lijst van bedrijven die nieuwe banen en investeringen beloven sinds Donald Trump als president is gekozen, wordt steeds langer.

De laatste in lijn is de enorme Chinese webwinkel en digitale marktplaats Alibaba. Trump had begin deze week een gesprek met Jack Ma, directeur en oprichter van Alibaba, in de New Yorkse Trump Tower, waar Trump zijn presidentschap voorbereidt. "Het was een uitstekende vergadering", zei Trump na afloop. "Jack en ik gaan geweldige dingen doen."

Daarmee doelde de gekozen president op de belofte van Ma dat hij een miljoen banen gaat scheppen voor Amerikaanse bedrijven die via zijn websites aan de Chinese consument willen verkopen.

Ma prees de komende president als een 'slimme' man met een 'open geest'. Ze kwamen overeen dat de Chinees-Amerikaanse relaties sterker en vriendelijker moeten worden. Een bijzondere uitkomst, aangezien Trump tijdens zijn campagne China veelvuldig veroordeelde.

Hij hekelde de staatssteun aan Chinese bedrijven en de wisselkoersmanipulatie. Dit zou ten koste gaan van Amerikaanse fabrikanten en daarom dreigde Trump met een importbelasting van 45 procent op Chinese goederen.

Of Jack Ma het verzoenende gesprek nou voerde ten bate van zijn eigen handel, of die van de hele Chinese industrie; hij slaagde er in ieder geval in Trumps toorn af te wenden en de gemoederen wat te bedaren. Want Amerikaanse handelaren en boeren hebben, als het goed is, binnenkort toegang tot een nieuwe markt: de Chinese middenklasse ter grote van 300 miljoen mensen. Ongeveer 80 procent van de e-commerce in China loopt via Alibaba. Die verbinding moet in de VS binnen vijf jaar tot een miljoen nieuwe banen leiden.

Auto-industrie

Ook directeuren van andere grote internationale en Amerikaanse bedrijven hanteren een gelijke strategie als Jack Ma. Vooral de auto-industrie lijkt zich in allerlei bochten te wringen om de bijna-president gunstig te stemmen. Want Trump laat zich al maanden boos uit over autofabrikanten die hun voertuigen in Mexico bouwen, helemaal die van origine Amerikaans zijn.

Zondag nog, vestigde Fiat Chrysler de aandacht op het plan een miljard dollar te investeren in fabrieken in Ohio en Michigan en 2000 nieuwe banen te scheppen in Amerikaanse fabrieken. 'Eindelijk gebeurt het', reageerde Trump verheugd op Twitter, 'Fiat Chrysler kondigt net een investering van 1 miljard dollar aan in fabrieken in Michigan en Ohio, en 2000 nieuwe banen.'

Maandag bevestigde Ford dat het enkele grote modellen in de VS gaat bouwen, in plaats van in Mexico. Dat gaat gepaard met een investering van 700 miljoen dollar en 700 nieuwe banen.

Toyota wil 10 miljard dollar investeren in de VS de komende vijf jaar. Honda gaat een hybride-auto in de VS maken en investeert in een fabriek in Georgia. Daimler steekt 1,3 miljard in een fabriek in Alabama. En Volkswagen is van plan 7 miljard dollar naar Noord-Amerika te sturen voor de ontwikkeling van elektrische auto's.

Overigens verklaarden de directeuren van de autobouwers snel dat hun investeringen gedreven zijn door zakelijke overwegingen, en niet door Trumps negatieve uitlatingen tijdens zijn campagne.

Gerecycled nieuws

Deze geplande investeringen vallen echten nog in het niet bij de goede voornemens van techbedrijf IBM (25.000 nieuwe banen), het internationale telecombedrijf SoftBank (50.000 nieuwe banen), airco-fabrikant Carrier (1000 nieuwe banen, in plaats van de verhuizing van alle fabrieksarbeid naar Mexico) en staalbedrijf U.S. Steel (10.000 nieuwe banen).

Enkele van deze aankondigingen zijn 'gerecycled' nieuws, weet de krant Politico. Het gaat om investeringen die al eerder bekend gemaakt zijn, maar nu opnieuw onder de aandacht worden gebracht. 'Andere zijn weinig meer dan een pr-bericht, waarbij het lastig wordt om na te gaan of ze ook echt waargemaakt worden. Maar analisten zien het als een steeds populairdere handelswijze voor directeuren die willen laten zien dat ze aan Trumps goede kant staan.'

Bedrijven, helemaal de Amerikaanse, hebben genoeg redenen om aan die goede kant te blijven staan. Want ze willen niet dat Trump zijn machtige Twitter-wapen tegen hen gebruik. Het Twitter-account van de aanstaande president heeft inmiddels 19,3 miljoen volgers. Als presidentskandidaat plaatste hij boze berichten op het sociale netwerk over Apple, dat veel van zijn producten in het buitenland maakt, en hij kreeg daarin veel bijval.

Nadat Trump was gekozen als president, deden zijn felle tweets zelfs aandeelkoersen dalen. Dat ervoer bijvoorbeeld Lockheed Martin, na Trumps tirade over de hoge kosten van de Joint Strike Fighter. Lockheed Martin beloofde de kosten omlaag te brengen. Ook Boeing ging door de knieën, toen 'The Donald' op Twitter zei dat hij de bestelling van het nieuwe presidentiële vliegtuig, Air Force One, wilde annuleren omdat de kosten uit de lopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden