Het is Calvin Klein weer gelukt

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: harmenvandijk@trouw.nl

Denk niet dat je als superster alles in de schoot geworpen krijgt. Zelfs Justin Bieber moet wel eens hard zijn best doen om te krijgen wat hij wil. Jarenlang maakte hij gratis en voor niks reclame voor ondergoed van het merk Calvin Klein. Onder zijn afzakjeans droeg hij immer een onderbroek van het merk en hij zorgde dat het logo altijd goed leesbaar was op foto's die van hem gemaakt werden. Op het liefdadigheidsgala Fashion Rocks liet hij die afzakjeans zelfs helemaal achterwege en ging hij in enkel een boxershort het podium op.

En toen lukte het: het merk vroeg hem voor een reclamecampagne. Je zou denken dat zo'n modemerk blij zou moeten zijn dat een wereldster de koopwaar wil aanprijzen, maar dat ligt in dit geval toch anders. De campagnes van Calvin Klein zijn vaak zo geruchtmakend dat de modellen er minstens zoveel baat bij hebben als het merk. Dat begon al in 1981. Toen poseerde de 15-jarige Brooke Shields in strakke jeans, onder de suggestieve slogan: 'Do you know what comes between me and my Calvin? Nothing.' Amerika sprak er schande van - zoiets laat je zo'n jong meisje niet zeggen. Vanwege de ophef wordt het spotje gezien als een van de succesvolste commercials ooit.

Tien jaar later was het de beurt aan acteur Mark Wahlberg, toen nog een onbekende 21-jarige rapper die het vooral moest hebben van zijn perfect ontwikkelde buikspieren. Hij poseerde samen met Kate Moss, pas 16 jaar en nog nauwelijks bekend in de VS. Opnieuw veroorzaakte de leeftijd van de modellen een rel. Mark en Kate waren op slag beroemd en bleven dat. Kate vertelde later dat ze zwaar onder druk was gezet om halfnaakt te poseren, terwijl ze dat helemaal niet wilde. Het weerhield haar er niet van een paar jaar later weer een spraakmakende campagne voor Calvin Klein te doen. Het merk schokte toen met een nieuwe look: heroin chic - modellen die eruit zagen alsof ze zwaar aan de drugs waren. Magere Kate was de verpersoonlijking van dit wat dubieuze schoonheidsideaal.

U begrijpt: Calvin Klein wil deze traditie van spraakmakende commercials in ere houden en beroemdheden sluiten graag aan in het rijtje van iconische voorgangers. Justin doet dat wel heel letterlijk - zijn foto's lijken nogal op de beroemde beelden van Mark en Kate. Dat heeft waarschijnlijk iets met de hernieuwde populariteit van de jaren negentig te maken.

Met de beoogde reuring rond de campagne gaat het best behoorlijk, al komen er ditmaal geen minderjarigen aan te pas. Justin is alweer 20 en het model dat hem vergezeld is de 31-jarige Lara Stone, een veelgevraagd topmodel van Nederlandse komaf. Zij ontving via Twitter de nodige doodsbedreigingen van Bieberfans, maar dat hoort er tegenwoordig een beetje bij. De meest ophef is er over het lijf van Justin, dat volgens sommigen op alle denkbare plaatsen in topvorm gephotoshopt is. Een showbizzwebsite claimde de originele foto's in bezit te hebben, waarop Justin inderdaad een stuk minder gespierd oogt.

De zanger was woedend: hij traint vijf keer per week! Volgens hem had de site juist met de beelden zitten knoeien. Zijn management dwong excuses af en Justins personal trainer werd voor de microfoon gesleurd. Hij vertelde, nogal opgelaten, dat zijn jonge cliënt in het echt net zo goed gelukt is als op de foto's.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden