Het is afgelopen met de gekte

Bijenkorf kiest voor luxe. Dwaze dagen passen daar niet bij.

De Bijenkorf gaat een 'premium' koers varen, en de Drie Dwaze Dagen passen daar niet in, volgens het warenhuis. Daarom stopt het met de uitverkoopdagen. Dit jaar houdt de Bijenkorf de Drie Dwaze Dagen voor het laatst. Wanneer precies wil het bedrijf nog niet bekendmaken.

De Bijenkorf gaat zich richten op luxere merken en binnen die 'premium experience strategy', zoals de winkel het nieuwe beleid noemt, passen geen prijspromoties. Die worden daarom afgebouwd. De Maffe Marathon, een andere kortingsactie, werd eerder al afgeschaft.

Hoogleraar bedrijfskunde Cor Molenaar heeft begrip voor de keuze van het warenhuis. "De Bijenkorf richt zich nu op een duidelijke doelgroep en in een branche die onder druk staat, is zijn omzet flink gestegen. Dat geeft aan dat het bedrijf de juiste keuze heeft gemaakt."

Molenaar ziet dat de Bijenkorf wat meer is opgeschoven richting de bovenkant van de markt. Het kan op zijn goedkeuring rekenen dat het bedrijf nu duidelijkheid schept, ook al sluit het daarmee de middenklasse min of meer als klant uit.

"De groep die producten uit het duurdere segment koopt, voelt zich helemaal op zijn gemak bij wat de Bijenkorf nu doet. De Drie Dwaze Dagen passen daar eigenlijk niet tussen."

In 1984 werden de Drie Dwaze Dagen voor het eerst gehouden en in de dertig jaar daarna groeiden ze uit tot een fenomeen. Tien dagen van tevoren maakt de Bijenkorf bekend wanneer de uitverkoopdagen voor de laatste keer worden gehouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden