Het is aan NS om problemen Fyra op te lossen, maar druk van de overheid zou helpen

Je kunt eindeloos bakkeleien over de vraag wie welke fout heeft gemaakt in het Fyra-drama, maar uiteindelijk is er één verantwoordelijke voor de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel: de NS. En het is nu aan de NS om de verbinding tussen de hoofdsteden van Nederland en België te herstellen, liefst met die goeie ouwe Beneluxtrein, die ook Den Haag aandeed.

Het is simpelweg niet acceptabel dat de treinreis naar de hoofdstad nog maandenlang een ommelandse zal zijn. NS hebben de Beneluxtrein uit de dienstregeling geschrapt, ten gunste van de Fyra. Zonder toeslag direct naar Brussel treinen was er niet meer bij; reizigers werden min of meer de Fyra ingeduwd of - nog erger - gestimuleerd de auto te nemen. En na een reeks problemen ligt die Fyra er nu helemaal uit.

De treinende rechter zou nog verzachtende omstandigheden in ogenschouw kunnen nemen. Zo is er de voorgeschiedenis van de hogesnelheidslijn, waarin de exploitant (een combinatie van NS en KLM) te veel betaalde voor de concessie. Je zou ook de Nederlandse staat kunnen verwijten dat die een te hoge prijs bedong. Maar, het ging hier om een aanbesteding, en dan is het aan de intekenende partijen om te bepalen hoe hoog ze kunnen gaan.

De bouwer van de Fyra, het Italiaanse AnsaldoBreda heeft zijn excuses aangeboden voor de vele mankementen die de snelle trein vertoont. Daar kopen we niks voor. Het valt de Italiaanse onderneming zonder meer te verwijten dat ze ondeugdelijk materiaal heeft geleverd, en een schadeclaim ligt voor de hand, maar ook hier heeft de exploitant een verantwoordelijkheid. De NS hadden strengere eisen kunnen stellen aan de treinenbouwer, of misschien beter: de NS hadden het risico van de aankoop van een geheel nieuw model kunnen vermijden en kunnen kiezen voor een snelle trein met een goede staat van dienst.

Het is goed dat de parlementen van Nederland en België hebben besloten gezamenlijk een hoorzitting te houden om te onderzoek wat er met de Fyra allemaal is misgegaan. Het heeft er alle schijn van dat de druk op de exploitatie van de snelle verbinding zo is opgevoerd, dat er risico's zijn genomen. De veiligheid van de reiziger is niet direct geschaad, voor zover bekend, maar de Fyra heeft hem te vaak te laat - of helemaal niet - op zijn bestemming gebracht. Het is aan de NS om de dienstverlening weer op niveau te brengen en het vertrouwen van de reiziger terug te winnen. Het zou daarbij helpen als de politiek nu eens niet mild zou zijn, maar de NS zou houden aan hun contract.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden