Review

Het grimmige leven van de twaalfjarige Holly

Jaarlijks komen zo’n twee miljoen kinderen in de prostitutie terecht.

Holly is twaalf jaar. Haar Vietnamese familie heeft haar verkocht aan een bordeel in Cambodja. Daar ontmoet ze Patrick, een Amerikaanse gokker die zich ridderlijk over het meisje ontfermt.

Met het sociale drama ’Holly’ wil Guy Jacobson wijzen op een gecompliceerd, lucratief mondiaal probleem: kinderprostitutie. Hij schreef en produceerde de film en is initiator van Redlight Children, een campagne tegen kinderhandel- en prostitutie.

Kinderprostitutie kwam letterlijk op Guy Jacobsons pad toen hij op een wereldreis, een paar jaar geleden, door de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh slenterde. In de beruchte rosse buurt K11 werd hij van alle kanten belaagd door kleine meisjes die hem seksuele diensten aanboden. „Meisjes van vijf of zes jaar. En subtiel ging het niet, ze kwamen op me af en grepen in mijn kruis”, vertelt Jacobson, op bezoek in Amsterdam.

Hij duwde de kinderen van zich af, maar een van hen liet zich niet zomaar wegsturen. ’I yum yum very good’, zei ze. Orale seks met een kleuter. Jacobson weigerde, gaf haar wat geld. Het voorval liet hem niet los en eenmaal terug in New York, waar de in Israël geboren voormalige jurist woont, begon hij zich te verdiepen in kinderprostitutie.

De cijfers waren schokkend. „Jaarlijks komen zo’n twee miljoen kinderen, sommigen jonger dan vijf jaar oud, in de mensenhandel en prostitutie terecht. Sommigen worden aangeboden door familie, maar veel kinderen worden ontvoerd.”

Ik zal niet de enige zijn die geen idee heeft van de omvang van dit fenomeen, redeneerde Jacobson. Hij besloot terug te gaan om een verhaal te maken dat een stem zou geven aan al die kleine verschoppelingen overal ter wereld die dikwijls te jong aan aids sterven om hun positie te verbeteren of in verzet te komen.

’Holly’ begint als het meisje (gespeeld door de veertienjarige Thuy Nguyen) een vluchtpoging onderneemt uit het huis van Mama San, een madam die haar opsluit en een klant zoekt aan wie ze Holly’s maagdelijkheid tegen een zo hoog mogelijke prijs kan verkopen. Patrick (Ron Livingston) houdt zich bezig met schimmige zaakjes, maar seks met kinderen doet hij niet. Wel raakt hij gefascineerd door het koppige ernstige meisje en besluit zich met haar lot te bemoeien. Dat komt hem duur te staan, en Holly ook.

Voorafgaand aan het scenario, dat hij samen met regisseur Guy Moshe schreef, wilde Jacobson ook meer te weten komen over de klanten van de jonge seksslaven. Undercover begaf hij zich onder de vaak pedofiele toeristen die de weg in de straatjes van K11 wel weten te vinden. „Ik zat een keer in een café met een man en vroeg hem: gebruik jij een condoom? ’Nee, zei hij, ik ben toch al oud, het maakt me niet uit hoe lang ik nog leef.’ Het kwam totaal niet in zijn hoofd op dat de meisjes ook een risico lopen. Ik ben snel opgestaan. Was ik blijven zitten dan was ik over de tafel gevlogen en had ik hem gewurgd.”

Zijn onderzoek resulteerde in een bijrol van Udo Kier als een maatschappelijk geslaagde westerse jurist die in de armen van tienermeisjes hemel op aarde vindt. Thuis heeft hij een dochter van veertien. Hoe zulke mensen hun gedrag rechtvaardigen? Jacobson: „Je hoort allerlei argumenten. ’Ik zie het verschil niet tussen een twaalf- en achttienjarige, in Azië zien ze er allemaal hetzelfde uit’, of ’Ik wijd ze in in de liefde’. Maar ik denk dat het de meesten gewoon niks kan schelen. Ze voelen een behoefte en bevredigen die. En als het in hun eigen land niet kan, dan komen ze naar Cambodja.”

Jacobson kwam verhalen tegen van kinderen die tientallen, soms wel vijftig klanten per dag bedienen. Maar de grimmige, agressieve kant van het bordeelleven lieten de makers goeddeels achterwege.

’Holly’ is, ondanks het sombere thema, eerder een zachtaardige film met ook lieflijke blikken op het land waar twee mensen onder bizarre omstandigheden iets voor elkaar gaan betekenen. Jacobson vindt deze softe aanpak logisch: „Wij wilden zoveel mogelijk mensen bereiken met de film. Stel je voor dat je scènes laat zien waarin kinderen worden verkracht, daar kun je niet naar kijken. We zouden ons doel voorbij schieten. Het onderwerp zelf is schokkend genoeg.”

De harde kant van de werkelijkheid komt wel terecht in een andere film. Tegelijkertijd met de opnamen van ’Holly’ filmde een andere crew in het diepste geheim en met spionage-apparatuur in de bordelen van Phnom Penh. Dat materiaal vormt de documentaire ’The Virgin Harvest’ die Jacobson later dit jaar op een van de grote filmfestivals in première hoopt te laten gaan.

Voor de makers sprak het vanzelf dat de film op locatie in Cambodja zou worden opgenomen, maar ze hadden zich niet gerealiseerd hoe lastig dat zou worden. „Van Interpol kregen we een telefoontje: jullie zijn gek om op een van de gevaarlijkste plaatsen in de wereld te gaan filmen. Volgens informanten stond de Chinese, Vietnamese en Cambodjaanse maffia klaar om ons te vermoorden.”

Jacobson huurde zo’n veertig bodyguards met automatische wapens in om de filmset te beschermen. De autoriteiten waren weinig behulpzaam. Volgens Jacobson verdienen sommige mensen op hoge posities in de regering, het leger en het politiecorps zelf aan de seksindustrie. Steeds was er de vrees dat filmmateriaal in beslag zou worden genomen. Onder een andere naam werd dat elders in het land op een geheime plek verstopt en het land uit gesmokkeld. „Op een gegeven moment kwamen de beide crews tegelijkertijd ergens terecht. Ze zaten naast elkaar in een restaurant, maar konden niet met elkaar praten: we wisten dat wij steeds werden gevolgd.”

Over de moeizame opnamen van beide films is een derde film, een zogeheten making of, in de maak: ’The K11 Journey’.

’Holly’ mag geen happy ending hebben, Jacobson is hoopvol. In zijn film denkt Patrick iets goeds te kunnen doen door Holly te kopen, maar zoals een Franse hulpverleenster (Virginie Ledoyen) tegen hem zegt: daarmee vergroot je het probleem. De mensenhandelaren maken dikke winst en vervangen het meisje onmiddellijk door een ander. Maak het voor klanten zo moeilijk en gevaarlijk mogelijk om hun geld te besteden, pleit Jacobson. „Kijk naar kinderporno. In Amerika is er nu een wet die vijf jaar gevangenisstraf voorschrijft voor iedere foto die iemand downloadt. Ik ben dol op die wet. Laat andere landen ook zulke wetten aannemen. Met Redlight Children kan ik het probleem van kinderprostitutie niet oplossen, maar misschien wel verminderen.”

Volgens Jacobson kan er veel veranderen als (westerse) landen het voor hun eigen burgers strafbaar stellen gebruik te maken van kinderprostituees elders in de wereld. „Landen als Cambodja zijn gevoelig voor internationale druk en hun ontwikkelingshulp willen ze ook veiligstellen.”

Inmiddels is het beruchte K11 gesloten. Of de aanwezigheid van de filmmakers daar iets mee te maken heeft? „Ik weet het niet, het maakt me ook niet uit. Het belangrijkste is dat het is gebeurd.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden