Het goud van de akkers

Op pleinen en markten in Den Haag, Arnhem, Groningen of Maastricht bakken leerlingen van de Haagse hotelschool vandaag tussen 12 en 15 uur twee aardappelschotels. Over de samenstelling van één schotel verkeren wij nu reeds in opperste vertwijfeling.

Vandaag start de Aardappelacht-daagse, het jaarlijkse reclamefeestje van de Nederlandse aardappelbranche en -promotor, het Nivaa uit Den Haag. De hooggeëerde consument, merkt dat een week lang aan tv-spots, vlagvertoon in grote supermarkten en gratis receptenfolders. Het is allemaal bedoeld om uw liefde voor de pieper de komende week te vergroten. Opgewekt be-hoeven die gevoelens niet eens, want Nederland bemint zijn aardappels zeer. Ondanks concurrentie van rijst en pasta blijft de aardappelconsumptie de laatste drie, vier jaar zo ongeveer gelijk: we kauwen gemiddeld 86 kilo per jaar weg. Dat zijn tien volle emmers op een rij. Om dat massale beeld direct te relativeren: van die 86 kilo is slechts 33 kilo 'vers'. De overige 53 kilo zijn bewerkt, in schijfjes, patat, puree-in-zakjes en chips.

Naast die tien emmers vol, is het Nivaa vooral ingenomen met het feit dat jongeren opeens weer van aardappels houden. 'Pasta is pasta en rijst blijft rijst', vindt deze doelgroep, maar met een aardappel kun je nog eens variëren. Helemaal waar, doch ietwat kortzichtig, vinden wij. Vergelijk een bord nasi rames met een bergje rijstebrij-met-boter-en-suiker. Een wereld van verschil.

Goed, laat het Nivaa gerust uit zijn eigen marktonderzoek concluderen dat variaties op het aardappelthema de jeugd het meeste boeit, hoe zit het dan met de prijs? Denk nog eens aan de afgrijselijke regenvloed van afgelopen herfst, die de oogst hier verzoop en daar liet verrotten. De uit het slijk geredde knollen werden toch letterlijk het 'goud van de akkers'? Valt reuze mee, zegt het Nivaa: consumenten malen er niet om. Hooguit schaffen ze kleinere hoeveelheden ineens aan en gaan ze dunner schillen! Ha, zo kennen we elkaar weer!

Het Nivaa vertelt ons ook, en hier wordt onze diepste angst bevestigd, dat de breed beleden aardappelliefde met name voortspruit uit twee populaire gemaksproducten, te weten Aardappelsmoor en Aardap-pel Anders. Dat laatste papje wasten we hier al eens flink de oren, zijnde een veel te duur behangersplak met treurig aroma en die smoor blieven we ook niet. Pardon hoor, maar af en toe moeten we ferm optreden tegen smaakvervlakking uit pakjes en prutjes. En tegen assembleren in plaats van koken! In datzelfde kader klinkt onze waarschuwing voor alle consumenten op het Haagse Plein/zijde Lange Poten, de Arnhemse Jansplaat, de Groninger Grote Markt en de Maastrichtse Boschstraat, waar ze u vanmiddag onder andere een 'fruitige gehaktaardappelschotel' presenteren. Belooft u ons dat u dit alléén eet als u aardappels, hardgekookte eieren, gebraden gehakt (vleeswaar of ballen), ananasstukjes uit blik, rozijnen, melk, boter, kerriepoeder, mosterd en oude kaas met peterselie door en op elkaar echt lekker vindt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden