Het geld moet op

Dit jaar heb ik een persoonsgebonden budget gekregen. Ik weet niet of dit de juiste benaming is, het gaat om geld dat ik moet besteden aan bijscholing. Alle leraren krijgen dat. We zijn niet ziek, maar we moeten wel beter worden, dat is de achterliggende gedachte. En het geld moet op. Als je het geld niet opmaakt, krijg je een standje van de rector.

Nu heb ik een probleem, want ik heb al twee bijscholingen gehad dit schooljaar, en die kostten mij allebei niets. Bij de ene was ik zelf spreker, en de andere was gratis want die werd verzorgd door een educatieve uitgeverij. We kregen zelfs gebakjes met het logo in marsepein. Binnenkort zal ik een conferentie bijwonen van de internationale school, dat wordt uit een ander potje betaald, dus daar schiet ik ook niets mee op. Zo ben ik al dagen de hort op, wat een enorme berg overlast veroorzaakt want niemand wil mijn lessen vervangen ('Muziek? Moet dat vervangen worden?'), terwijl er onderwijl nog geen cent van mijn zeshonderd euro persoonsgebonden budget is uitgegeven.

Gratis is niet goed, als het gaat om bijscholing. Het geld moet op. Ik wil geen standje van de rector en ook geen reden geven tot achterklap ('Die Van der Werf mag dan wel voor de krant schrijven en doen alsof hij heel wat is, maar verder loopt hij de kantjes er van af')

Dus heb ik wat rondgesnuffeld in het aanbod van bijscholingen. Dat aanbod is gigantisch. Er moet goud geld te verdienen zijn in die bedrijfstak. In het primair en voortgezet onderwijs bij elkaar werken meer dan 200.000 mensen. Maal zeshonderd euro. Het valt me op dat er de laatste tijd veel bij de prijs is inbegrepen: parkeerkaarten, pennen, boekjes, Belgisch bier.

Maar eerlijk is eerlijk, er zitten best leuke cursussen tussen. Ik kreeg bijvoorbeeld een aanbieding voor een conferentie over 'meidenvenijn'. Meiden die gemeen doen tegen elkaar, giftige praatjes rondstrooien: je weet dat het gebeurt maar je ziet het nooit. Ik niet tenminste. Maar ik ga niet, want als ik na die middag al dat meidenvenijn wél zie, moet ik er ook wat mee. Dan heb ik er weer een probleem bij. En dat wil ik niet, ik heb al problemen zat.

Daarom ga ik naar een middag over autisme, voor driehonderdvijftig euro. Ik heb een autistische jongen in mijn mentorklas, een lieverd, maar ik weet niet goed hoe ik hem aan het werk krijg. Hij is slecht in organiseren. Ik ook. Ik hoop dat ik wat wijzer word voor dat geld. Zo niet, dan is het misschien een idee dat ik die jongen de resterende tweehonderdvijftig euro van mijn budget in het vooruitzicht stel, als beloning als hij overgaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden