Het geheim van het Orakel van Omaha

AMSTERDAM - Loomheid grenzend aan luihuid. Dat is de hoeksteen van de zakenfilosofie van de Amerikaanse miljardair Warren Buffet, die zijn concurrenten groen doet uitslaan van jaloezie. Deze week deed Buffet de voor zijn doen opmerkelijk openhartige mededeling dat hij de oorzaak is van de recente prijsstijging van zilver. Buffet heeft nu 130 miljoen troy ounce (31,1 gram) van het edelmetaal in bezit, eenvijfde van het aanbod op de wereldmarkt.

WENDELMOET BOERSEMA

Het Orakel van Omaha, de geuzennaam van langetermijninvesteerder Buffet, deed ooit de legendarische uitspraak: “Wij blijven meer geld maken terwijl we snurken, dan wanneer we actief bezig zijn.” En dat zijn filosofie werkt, durft niemand te ontkennen. Met een slordige vijftien miljard dollar is Buffet een van de rijkste mannen ter wereld, na Microsoftgigant Bill Gates.

De aandeelhouders van zijn beleggingsmaatschappij Berkshire Hathaway dragen de 67-jarige man uit Nebraska op handen. “Dank u voor het bekostigen van de opvoeding van mijn kinderen”, kreeg hij te horen van een tot tranen toe geroerde aanhanger. Loyale beleggers hebben het Berkshire-aandeel zien klimmen van 100 dollar twintig jaar terug tot de huidige koers van 53 000 dollar.

Over Buffets privé-leven is niet veel bekend. Voor een miljardair heeft hij bijzonder weinig zonderlinge trekjes, of het moet de Cadillac zijn die hij zijn 80-jarige moeder cadeau deed. Buffet is een gewone, populaire vent uit het midden-westen van Amerika. Vanaf zijn elfde handelt hij in aandelen. Hij draagt het liefst versleten kleren en woont in een saai huis. Na zijn dood gaat zijn vermogen, volgens hemzelf dan honderd miljard dollar waard, naar een liefdadigheidsinstelling. Biografen (Buffet heeft er minstens drie gehad) zoomen graag in op zijn zakelijke successen. Waarom hij wel, en wij niet, is de hamvraag. Buffets advies is simpel. Rustig blijven en niet meewaaien met de waan van de dag op Wall Street. “We buy business, not shares”, prent hij zijn aandeelhouders in. De wijze, vaderlijke toon van 'oom Warren' en 'oom Charlie' (zijn compagnon Charlie Munger) in de jaarverslagen van Berkshire, soms aangevuld met baseball-analyses, is wat dat betreft beroemd.

Mochten beleggers nu denken dat met de Buffet-methode het geld vanzelf binnenstroomt, dan gaan zij voorbij aan enkele andere eigenschappen van de multi-miljardair. Hij paart een grondige kennis van bedrijven, aan de gave om ondergewaardeerde aandelen haarscherp te signaleren. Heeft een bedrijf eenmaal zijn vertrouwen, dan blijft hij ze levenslang trouw. Zo bezit Buffet al decennialang een beperkt aantal grote belangen in American Express, Coca Cola, Walt Disney, Gillette, McDonalds en The Washington Post.

Heeft hij dan nu zijn hand overspeeld met de zilverspeculatie? Gaat hij de gebroeders Hunt achterna, die eind jaren zeventig de prijs opdreven waarna de markt instortte? Zij moesten dat bekopen met een faillissement en een boete van 100 miljoen dollar wegens verstoring van de markt. De meeste analisten denken van niet. Het grote verschil is dat de broers Hunt al hun geld in zilver stopten, en Buffet naar eigen zeggen slechts 2 procent van zijn aandelenportefeuille. Ook is de zilverprijs (van 5 naar 7 dollar per ounce) nog lang niet zo sterk gestegen als toen (van 11 naar 50 dollar in vier maanden).

Buffet motiveert zijn stap slechts met de verklaring dat 'de zilverprijs best wat hoger kon gezien de verhouding tussen vraag en aanbod'. Wellicht wil hij zijn horizon verbreden, aangezien het rendement van Berkshire haast niet verder kan groeien.

Een enkele analist waarschuwde hem: “Alchemie, of het nu metallurgisch is of financieel, is nog nooit succesvol geweest.” En ook Buffet kan blunderen, zoals hij bewees met de aankoop van een 10-procentsbelang in US Air, de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die kort daarop bijna crashte. Een goede vriend vroeg hem toen: “Als jij zo rijk bent, waarom ben je dan niet slim?” Buffet gaf die vriend een klein beetje gelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden