Het gedroomde debuut in 'Parsifal' ging even niet door

Misschien herinnert u zich nog het grote interview 'Met Wagner in de plunjezak' dat ik met de Nederlandse bariton Bastiaan Everink maakte. Dit voorjaar ging ik voor hem naar Berlijn omdat hij daar vast verbonden is aan de Deutsche Oper. Hij zou er zijn debuut maken als Heerrufer (heraut) in Wagners 'Lohengrin'. Dat debuut was belangrijk, maar nog waardevoller was wat Everink te vertellen had over zijn eerdere leven als beroepsmilitair bij de marine. Hij verliet het elitekorps na een missie in Irak en ging op zangles.

En dat allemaal omdat hij op verlof, thuis bij een vriend, een plaatopname hoorde van Richard Wagners 'Parsifal'. Everink was zo ongeveer vanaf de eerste noot gevloerd en besloot bij wijze van spreken ter plekke dat hij operazanger wilde worden. In het interview vertelde Everink zó mooi over waarom 'Parsifal' hem zo diep raakte, en over waarom er zoveel parallellen waren tussen zijn baan bij de marine en het verhaal van 'Parsifal', dat ik besloot terug te gaan naar Berlijn als hij in de opera zou zingen die zijn leven zo pardoes veranderde.

Het debuut van Everink in 'Parsifal' stond gepland voor 21 oktober jongstleden. Hij vertelde in april dat de repetities voor de nieuwe productie al begonnen waren. De rol van de gewelddadige ridder Klingsor leek hem op het lijf geschreven. En toch ging dit spraakmakende debuut op het laatste moment niet door. De leiding van de Deutsche Oper haalde een streep door de rekening.

Voor een paar rollen in deze voor de Deutsche Oper belangwekkende première waren leden uit het ensemble gecast, onder wie dus Everink. Voor de grote rollen waren gasten ingehuurd. Zo gaat het meestal bij een operahuis zoals dat in Berlijn. De repetities verliepen moeizaam en verbrokkeld, en de eerste keer dat Everink dirigent Donald Runnicles voor zich kreeg, was toen hij al helemaal geschminkt en in kostuum op de bühne stond. Meestal krijgen zangers daaraan vooraf een paar 'kale' orkestrepetities om te wennen aan orkest en dirigent. Nu dus niet, en omdat Everink op zoveel dingen tegelijk moest letten in deze voor hem nieuwe rol, ging het niet helemaal soepeltjes en vlekkeloos. Met als gevolg dat hij uit de première werd gehaald, evenals trouwens de andere ensemble-zangers.

Voor hen liet de Deutsche Oper, amper een week voor de première, sterzangers invliegen. Zuur voor Everink en zijn collega's en je kunt je afvragen wat het nut is van zo lang en zo veel repeteren als zangers zich in een klein weekje de enscenering eigen kunnen maken.

Een enscenering die geen succes genoemd kan worden. Een soort van 'Parsifal in de Efteling'. Everink mag wel in de laatste voorstellingen zingen, te beginnen met die van morgen. We wensen hem veel plezier en toi toi toi!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden