Het galmende geweld van Bastiaan Everink

Soms hebben wij van de schrijvende media het maar moeilijk. Vooral als je schrijft over iets dat juist gedijt bij het horen ervan: Muziek.

Noten en klanken in taal vangen is vaak erg lastig, doordat je je moet bedienen van een beperkt en ontoereikend arsenaal aan woorden - vaak bijvoeglijke naamwoorden. En dan soms, met terugwerkende kracht, krijg je voor een indrukwekkend verhaal versterking van andere media, van die media die het mogelijk maken om aan een volumeknop te draaien waardoor de muziek galmend de huiskamer inschalt. En galmen is wel een woord dat bij het onderwerp van dit verhaal past.

Morgenmiddag om 13.00 uur is in het programma NTR Podium op Nederland 2 de documentaire 'Bastiaan Everink - Het geweld van de stem' te zien. Misschien kunt u zich het verhaal van de Nederlandse bas-bariton Bastiaan Everink nog herinneren. In april vorig jaar zocht ik hem in zijn nieuwe biotoop op: de Deutsche Oper Berlin, waar hij lid van het ensemble is, en waar hij voor het eerst de rol van Heerrufer in Wagners 'Lohengrin' zong. Uit zijn mond tekende ik het wonderbaarlijke verhaal op van een gedreven marinier, die na terugkomst uit Irak een strop om zijn nek voelde, bij een vriend Wagners 'Parsifal' hoorde, en een paar weken later zijn eerste zangles had.

Een onwaarschijnlijk verhaal was het, van beroepsmilitair bij het korps mariniers naar het ensemble van een gerenommeerd operahuis. En ik hoorde er de muziek bij. Die Heerrufer in Berlijn maakte duidelijk dat Everink zijn stem graag en goed de ruimte geeft. In de mooie documentaire van Makira Mual kunt u het nu zelf horen en zien. Vooral hoe Everink bravo's oogst bij zijn volgende rol in Berlijn - die van Klingsor in de voor hem levensveranderende opera 'Parsifal'.

Ook voor die rol was ik weer naar Berlijn afgereisd, om daar te horen dat Everink om opera-politieke redenen van de première was afgehaald. Een grote teleurstelling voor hem, waar hij in de documentaire eerlijk over praat. Als je er als marinier eens een dagje doorheen zat, dan nam een maatje de rugzak van je over en kon je door. Als je in de opera een keer je dag niet hebt, dan neemt een ander voor je het weet je plaats in en ben je afgeserveerd. Aldus een geharde Everink.

Mooi om te zien hoe Everink als Klingsor in Berlijn toch nog genoegdoening haalt. Het publiek is veel enthousiaster voor hem dan voor de 'beroemde invaller' die ik destijds hoorde. En mooi hoe hij gefilmd wordt als hij op les gaat bij James McCray, de man die hielp de stem te vinden die bij hem paste. McCray deed dat ook al bij Eva-Maria Westbroek en we weten allemaal hoe zij terechtgekomen is. McCray voorspelt voor Everink een even spectaculaire carrière - en hij heeft het, zegt hij zelf, altijd bij het rechte eind. Houdt u vooral deze geluidloze kolommen in de gaten. Ik zal proberen zo goed mogelijk te galmen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden