Het gaat niet meer om melk, boter en kaas

FrieslandCampina haalt winst uit Azië, met verkoop van kindervoeding en zuiveldranken

Van onze redactie economie

Wat voor veel grote, beursgenoteerde bedrijven geldt, gold in de eerste helft van 2013 ook voor de coöperatieve zuivelmultinational FrieslandCampina: de groei kwam vooral uit Azië en de winstmarges daar waren plezierig.

FrieslandCampina verkocht het afgelopen halfjaar vooral meer baby- en kindervoeding, zuiveldranken en merkkazen, met name in Azië. Ook groeide in dat werelddeel de vraag naar geëvaporeerde (ingedikte) melk. Die melk wordt gemaakt in Leeuwarden, de fabriek aldaar wordt uitgebreid. "Waar de bevolking rijker wordt en de middengroepen groter, stijgt de vraag naar zuivel", verklaarde een zegsman van het concern de goede resultaten in Azië.

Lucratief is de productie van kinder- en babyvoeding voor de Chinese markt. FrieslandCampina begon daar vier jaar geleden mee. Nog altijd wantrouwen veel Chinezen de producten uit eigen land nadat in 2008 was ontdekt dat een Chinese producent melamine in melkpoeder had verwerkt. Melamine wordt normaliter gebruikt voor harsen en laminaatvloeren.

FrieslandCampina profiteert op twee manieren van de Chinese vraag: het verkoopt baby- en kindervoeding en ook ingrediënten daarvoor. Overigens kreeg de zuivelcoöperatie dit jaar wel een boete van zes miljoen euro omdat het met andere fabrikanten afspraken had gemaakt over de prijs van melkpoeder. Azië en Oceanië zijn inmiddels goed voor 1,4 miljard aan omzet.

De totale omzet van FrieslandCampina lag het afgelopen halfjaar op 5,5 miljard euro, 8,5 procent meer dan in de eerste helft van 2012. Die stijging was deels een gevolg van enkele aankopen, waaronder het Nederlandse kaasbedrijf Zijerveld, en deels van hogere prijzen. Ook verkocht het concern meer relatief dure producten. De nettowinst steeg met 17,1 procent naar 164 miljoen euro. Met zuiveldrankjes en kindervoeding verdient het concern veel meer dan met zijn melk, boter en kaas.

Nederland is het belangrijkste land voor de coöperatieve zuivelproducent: 23 procent van zijn omzet (1,27 miljard) komt van hier. In Nederland voert FrieslandCampina onder meer de merken Milner, Chocomel, Mona, Friso, Frico en Domo. In ons land neemt de vraag naar 'gewone' zuivel (melk, boter, kaas) licht af. FrieslandCampina compenseert dat door de verkoop van melk met smaakjes en zuivelproducten zonder suiker (Optimel).

Zestig procent (3,3 miljard) van de totale omzet komt uit Europa, maar de verkoop van producten steeg niet in dit deel van de wereld. Dat de totale omzet in Europa toch toenam, kwam vooral door overnames van bedrijven. Naast Zijerveld kocht FrieslandCampina twee bedrijven die kaas verpakken: Den Hollander en het Belgische Yoko Cheese.

Melk, boter en kaas werden het afgelopen halfjaar duurder. De melkprijzen stegen omdat het in belangrijke zuivellanden als Nieuw-Zeeland, Australië en Argentinië een tijd slecht weer was ¿ en in Europa lang koud. In de loop van het halfjaar werden melkpoeder, magere melkpoeder en boterolie fors duurder. Dat leidde ook in de winkels tot hogere prijzen voor melk, boter en kaas. FrieslandCampina verwacht dat de prijzen voorlopig niet zullen dalen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden