Het gaat hard met de elektrische fiets

Fietsen met hulpmotor zijn tegenwoordig niet meer alleen voor ouderen. Ook schoolkinderen rijden erop.

Over 10 jaar rijden de meeste schoolkinderen op een elektrische fiets, een E-bike, weet Frank van Rooijen van Koga-Miyata zeker. ,,Je ziet het nu al buiten de Randstad. In Zeeland bijvoorbeeld is het heel normaal om op een E-bike naar school te gaan. Er moeten vaak behoorlijke afstanden worden afgelegd en altijd wind tegen. Dan is zo’n E-bike een uitkomst. Dat is echt leuk fietsen, alsof je altijd wind mee hebt. Maar niet alleen schoolkinderen, ook steeds meer forensen nemen de E-bike om de groeiende files te vermijden. We zien het aan de verkopen, die gaan als een speer.’’

Als zelfs schoolkinderen al op een E-bike rijden, is het oubollige imago van zo’n fiets met hulpmotor echt verleden tijd, wil Van Rooijen maar zeggen. Koga-Miyata, toch een merk voor vooral de sportieve rijder, die toertochten maakt of zelfs met een superlichte racefiets de Mont Ventoux opkart, kreeg dit jaar met zijn E-light het predikaat Fiets van het jaar 2010. Deze fiets is overigens niet bedoeld om de Mont Ventoux op te rijden. ,,Het kan wel, maar dan is je accu zo leeg. Nee, we kijken met name naar woon-werkverkeer en de recreanten. Dat zijn mensen van alle leeftijden. ’’

Van Rooijens collega’s van de andere grote Nederlandse merken – Batavus, Sparta, Gazelle – het Taiwanese Giant en het Zwitserse merk Flyer onderschrijven de conclusie dat het ’erg hard’ gaat met de E-bike-verkoop. Gisteren hadden zij hun jongste modellen meegenomen naar een bijeenkomst in Avifauna in Alphen aan de Rijn, ter voorbereiding op een testdag op 24 april voor inwoners van het Groene Hart. Van sommige modellen zie je inderdaad niet dat het een elektrische fiets is, of liever gezegd een fiets met ondersteuning van een motor die je naar believen met een druk op de knop kunt in- en uitschakelen. Maar je moet wel trappen, want zonder dat levert ook de elektromotor geen vermogen.

Uit een recent onderzoek van TNO blijkt dat de verkopen tussen 2004 en 2009 zijn gestegen van 22.000 naar 153.000. ,,Dat is dus een verzevenvoudiging in 5 jaar tijd. Inmiddels maakt de E-bike-omzet al 12 procent van het totaal aantal verkochte fietsen uit. En in geld uitgedrukt– een gemiddelde E-bike kost 1900 euro – is het zelfs al een derde. De E-bike is normaal aan het worden’’, zegt Maurice Manders van fietsverkopers-koepel de Bovag.

Lange tijd is de elektrische fiets iets geweest voor mensen die slecht ter been zijn, of anderszins zijn gehandicapt. ,,Dat is niet meer’’, zegt Manders. ,,Om allerlei motieven kiezen mensen voor de E-bike. Gezondheid, overgewicht, files. Ook de zorg om het milieu speelt steeds meer mee. Volgens TNO levert de groeiende overgang van de auto naar de E-bike een CO2-reductie van 280 kiloton per jaar op. Bovendien blijken de nieuwe E-bikers meer te rijden dan andere fietsers: 9,8 kilometer per rit tegen 6,3 kilometer. Dat betekent dat de kritische forensafstand omhoog is gegaan. Elektrisch fietsen is gewoon hartstikke leuk en de modellen hebben tegenwoordig een modieus design en kunnen in vele kleuren geleverd worden. Dat zorgt voor de omslag. De verkoopcijfers laten het zien.’’

Volgens Sparta-vertegenwoordiger Paul Sasberg zijn de accu en de motor nog de lastige punten bij een E-bike. ,,Er is al veel verbeterd, maar beide kunnen nog een stuk lichter. En hoe lichter, hoe meer je kunt rijden op één acculading. Nu is dat tussen de 30 en 50 kilometer. We zien wel dat de losse accu, verwerkt in de bagagedrager, steeds meer geaccepteerd raakt. Ook als je een bovenhuis hebt kun je die dan meenemen om op te laden. Dat is in drie uur gebeurd en kost 3 tot 5 eurocent per lading.’’ Fietsverkoper Hans de Bruin constateert meer en meer oplaadpunten voor de E-bike. ,,Vooral in recreatiegebieden zijn er steeds meer horeca-ondernemers die dat hun klanten aanbieden. Tijdens de lunch even de accu bijladen. Dat zal alleen maar toenemen.’’

(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden