Het gaat goed, zegt Berlusconi, maar Italië voelt de crisis wél

De bijna altijd glimlachende Silvio Berlusconi wil er nog niet echt aan: Italië bevindt zich niet in een crisis, zo denkt hij. De afgelopen jaren heeft hij de kiezers steeds verzekerd dat alle Europese landen het zwaar hadden, maar dat Italië het economisch zo slecht niet deed: de banken zijn er immers solide en hebben geen staatshulp nodig, Italiaanse gezinnen hebben grotere spaarpotten dan de meeste andere Europeanen en de Italianen lijden, anders dan de Spanjaarden, niet onder een instortende onroerendgoedmarkt.

Ook vorige week, tijdens de top van de G20 in Cannes, was Berlusconi positief over Italië: "De consumptie daalt niet. De restaurants zitten vol. Het is moeilijk een plek in het vliegtuig te boeken. Vakantieoorden zitten vol. Ik geloof niet dat Italië iets voelt dat lijkt op een zware crisis."

Maar is dat wel zo? Zitten de restaurants, vliegtuigen en vakantieoorden in Italië wel vol? Dagblad Il Corriere della Sera dook in de cijfers.

De vliegtuigen die het Italiaanse schiereiland doorkruisen blijken verre van vol te zitten. De bezettingsgraad van de Alitalia-toestellen is dit jaar 71,4 procent, tegen een Europees gemiddelde van 77,6 procent. De vliegtuigen van Air France-KLM zitten voller, met een bezettingsgraad van meer dan 80 procent.

Wat betreft de vakantieoorden meldt de Corriere della Sera dat deze zomer 24,5 miljoen Italianen (er wonen hier in totaal 60 miljoen mensen) op vakantie zijn gegaan. De helft van de mensen die niet gingen, zegt dat daar geen geld voor was.

En dan de restaurants. De financiële krant Il sole 24 ore schrijft dat het aantal maaltijden in de vijfduizend beste eetgelegenheden sinds 2008 daalt en daalt. Er wordt vooral minder geluncht in restaurants, en de Italianen gaan minder vaak door de week uit eten.

Commentatoren en economen vinden het niet wijs dat Berlusconi de situatie mooier voorstelt dan die is. Als de Italianen denken dat het best lekker gaat, waarom zouden ze dan pijnlijke bezuinigingen accepteren?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden