Het einde van de 'Ring'. Of toch niet?

OPERA

'Der Ring des Nibelungen' De Nederlandse Opera *****

Nog één keer werd vrijdag alles uit de kast gehaald. Zangers, musici en dirigent, allemaal leken ze doordrongen van het feit dat met deze zinderende uitvoering van Wagners 'Götterdämmerung' een definitief einde was gekomen aan de historische enscenering van 'Der Ring des Nibelungen' van De Nederlandse Opera. Van vrijdag tot vrijdag waren alle opera's van dit vierluik voor het laatst binnen één week kort op elkaar te zien. Zo bedoelde Wagner het, al levert het voor een theater enorme logistieke problemen op. Alleen in die constellatie onstaat voor de bezoeker een haast ontembare drang om na de ene opera meteen de volgende te zien.

Het was de derde keer dat De Nederlandse Opera de vier opera's als cyclus presenteerde. Eerder gebeurde dat in 1999 en 2005. Bij alle opera's was er een hoofdrol weggelegd voor het Nederlands Philharmonisch Orkest, dat zich de vier immense partituren volledig eigen heeft gemaakt. In deze laatste 'Götterdämmerung' overstegen de musici onder leiding van Hartmut Haenchen zelfs dit onvoorstelbaar hoge niveau.

De musici betuigden hun respect en dank aan de Duits/Nederlandse maestro door aan het begin van de derde akte op het teken van de dirigent niet op te staan; de musici bleven zitten om samen met de volgepakte zaal te applaudisseren en te stampvoeten voor Haenchen. Een ontroerend moment voor de bijna 71-jarige dirigent, die in al die jaren geen voorstelling van de meer dan honderd heeft gemist.

Op zijn beurt liet Haenchen bij het slotapplaus het hele orkest op de bühne komen, waar het hartstochtelijk en langdurig werd toegejuicht door een dolenthousiast publiek.

En toen verscheen regisseur Pierre Audi met microfoon voor het publiek en maande iedereen tot stilte. Hij memoreerde het groot aantal mensen dat aan het succes van deze 'Ring' had bijgedragen. En hij bedankte iedereen in de persoon van Hartmut Haenchen. De dirigent kreeg uit handen van Audi het originele ontwerp van de opvallende kubusring, ontworpen door de inmiddels overleden Eiko Ishioka.

Het was een mooie geste dat De Nederlandse Opera het einde van de 'Ring' op deze manier extra glans gaf. En dit einde is misschien toch niet zo definitief als iedereen dacht. Audi vertelde na afloop op een 'afscheidsreceptie' dat zich een sponsor heeft gemeld die voor twee jaar een grote loods heeft afgehuurd waar de vier immense 'Ring'-decors kunnen worden opgeslagen. DNO krijgt zodoende de tijd om te onderzoeken of deze 'Ring' toch nog kan worden opgevoerd. Niet per se in een theater, maar ergens in een grote hal zou ook kunnen.

Mooi dat Nederland maar geen afscheid wil en kan nemen van deze unieke enscenering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden