Het daslook bloeit in de Maasvallei

Onder de rook van de DSM, ineengeklemd tussen de Maas en een groeiend vliegveld en autowegennet, ligt een klein maar voor Nederland uniek stukje natuur. In de oude Maasvallei bevindt zich tussen Elsloo en Bunde een bronnenbos. Talloze bronnen ontspringen uit de hellingen in het bos. Bij Elsloo is duidelijk de invloed te zien van het oude meanderende bestaan van de Maas in de vele oude Maasarmen en de oplopende trappen van de terrassen. De rivier en het bos worden tegenwoordig gescheiden door het Julianakanaal.

Hoog water in de Maas veroorzaakt ook hoog water in het bos, waardoor de lager gelegen wandelpaden vaak moeilijk begaanbaar zijn. De drassigheid en de kalkrijke bodem zorgen voor een bijzondere plantengroei. In het voorjaar wordt de geur in het bos bepaald door het daslook dat de bodem op veel plaatsen volledig bedekt. Ook de zeldzame gele bosanemoon, het speenkruid, de voorjaarshelmbloem, de aronskelk en de slanke sleutelbloem bloeien in deze tijd volop. Deze wandeling is een combinatie van verschillende bestaande routes en leidt langs velden, weilanden met hoogstamfruitbomen, meidoornhagen en door bossen. Meerdere malen heeft u een fantastisch uitzicht op de Maasvallei.

Verlaat het station en sla rechtsaf richting Elsloo; bij de spoorwegovergang gaat u linksaf (Stationsstraat) en direct rechtsaf. Blijf deze weg volgen langs de spoorlijn. Bij de spoorwegovergang links, Veestraat die overgaat in de Daalstraat. Aan het eind van deze straat staat een kapelletje dat in 1848 door de bewoners van Catsop werd opgericht voor Winandus van Meers, 'die op een paeschendag van zijn gesellen te Jerusalem verlaten zijnde, door eenen engel verkleed in ridder des anderendaags alhier gebracht te Catsop'. Bij het kapelletje gaat u rechtsaf naar Op de Dries. De straatnaam Op de Dries is afgeleid van het woord 'dries', dat driesprong betekent. Vroeger was hier een drenkpoel, 'driespoel', voor het vee.

Bij huis nummer 18 gaat u links het veld in, bij een veldkruis aangekomen volgt u de rode route. Aan de bosrand bij het rode paaltje gaat u rechts het Bunderbos in en loopt u tussen de daslook naar beneden. Bij een driesprong houdt u links aan. Het water van het bronnenbos komt hier samen, ga het bruggetje over en ga voor de duiker linksaf heuvelopwaarts. Aan uw linkerhand vindt u gele bosanemoon. We volgen de gele wandelroute langs de bosrand, via een oude holle weg, langs meidoornhagen en hoogstamfruitbomen. Steek de Hussenbergsstraat in, Steegske in en blijf de gele route volgen. Steek de Slingerberg over (bekend als parcours voor menig wielerkampioenschap) en vervolg de gele route in het Geulse bos richting Moorveld. Bij een beekje, voor de veldrand gaat u links en volgt u de rode route. Voor café 't Jachthoes (Moorveldsberg) gaat u bij het kapelletje linksaf. Negeer de rode route bij Moorveldsberg 130 en ga rechtdoor; de verharde weg gaat over in een veldweg tussen de weilanden. Bij een T-splitsing rechtsaf, richting het Bunderbos. Volg het pad slingerend langs de bosrand. In de tweede helft van april kunt u hier de eetbare, maar beschermde, paddestoelsoort moerille aantreffen.

De paden richting het Bunderbos negeren. Uiteindelijk passeert u een hek, bij een T-splitsing (na ca. 25 meter) rechtsaf, volg nu de groene route, over de 'zeven heuvelen' richting Bunde. Volg bij het eerste gele paaltje de gele route die al snel overgaat in een blauw-groene route. U volgt vervolgens de blauwe route rechts langs de spoorlijn. (Als u hier de gele route kiest, maakt u nog een kleine omweg die zeker de moeite waard is voordat u weer naar deze wandeling terugkeert.) Ga rechts het bos in als de gele route zich weer bij de blauwe voegt, volg de gele route. Bij T-splitsing links en bij de eerste driesprong links aanhouden; rechtsaf de trap af en vervolgens weer steil op. U loopt nu weer parallel aan de spoorlijn richting Geulle. Bij een T-splitsing (Moorveldsberg) uiteindelijk linksaf, ter hoogte van het spoorwegviaduct rechts het bos in; de rood-gele route. Volg de gele route omhoog, langs de oude watermolen. U loopt nu een stukje dat u van de heenweg kent.

Bovenaan bij de verharde weg links, de weg blijven volgen (negeer de gele route) het Bunderbos in. Al snel heeft u een prachtig uitzicht over Oud-Geulle en de meanderende Maas. Het pad door het bos bergafwaarts volgen. We verlaten het bos via een houten hek, steken een asfaltweg (Slingerberg) over en gaan voor de spoorbrug rechts een onverhard pad op langs de spoorlijn (gele route). Bij de duiker (de gele bosanemoon van de heenweg) aangekomen gaan we links en volgen de groen/blauwe route langs een beekje. Bij een houten hek gaat u rechts. Links ziet u een weiland waar het in het seizoen paars ziet van de pinksterbloem. Tussen de daslook door gaat u omhoog het bos in, bovenaan de trap gaat u links; de groen-witte route, blijf deze volgen en volg uiteindelijk de witte route, richting de kasteelvijver.

U bent nu in het kasteelpark van Elsloo. Dit stukje hellingbos was in het begin van de vorige eeuw in het bezit van kasteelheer Charles de Geloes. De Geloes maakte een park van het bos door selectief te rooien en onder meer platanen en groene beuken te planten. Hij legde een droge kalkgrashelling en enkele percelen nat kalkgrasland aan, waarop zich een zeer gevarieerde vegetatie kon ontwikkelen. Zo vindt u bij de vijver herfstijloos.

Wandel langs de vijver naar het kasteel van Elsloo, waar alleen de resten nog van te zien zijn. In de 17de eeuw werd het voor een belangrijk deel door de Maas weggespoeld. Achter het kasteel ligt een oude watermolen en ook de heemtuin is een bezoek zeker waard. Voor het kasteel langs gaat u de trap op en rechts de Maasberg op. Bovenaan de Maasberg (links) kunt u een kijkje in het oude Elsloo eigenlijk niet overslaan. Een deel van het oorspronkelijke dorp is met de aanleg van het Julianakanaal (tussen 1925 en 1935) gesloopt, wat behouden bleef is inmiddels zorgvuldig gerestaureerd. In de oude Schippersbeurs is een klein museum gevestigd waar vondsten te zien zijn van de oudste neolithische bewoners (Bandkeramiekers van 4000 jaar v. Chr.). In de 19de-eeuwse parochiekerk is een zeer bijzondere sculptuur van Anna-te-drieën te zien van de 'Meester van Elsloo', een onbekende 17de-eeuwse kunstenaar. Vergeet hier niet een kaars op te steken in de Mariakapel en een wensbede in het schriftje te schrijven!

Als u de weg bovenaan de Maasberg alsmaar rechtdoor volgt bereikt u uiteindelijk weer het station van Beek/Elsloo. Het is echter raadzaam om bijvoorbeeld in Café Conincx eerst een biertje te pakken met een Limburgse versnapering voor u de terugreis aanvaardt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.