Het Casparus College / Meneer, u schreeuwt erdoorheen

Hoe is het dagelijks leven op een middelbare school? Trouw is deze maanden te gast op het Casparus College in Weesp om te zien wat gewoon en ongewoon is op de school.

,,Ratje, lieve schat, kan jij mij zeggen wat de verzuiling was.'' De leraar geschiedenis, meneer Syderius, heeft zijn eigen manier om de leerlingen aante spreken, in dit geval Ratna uit Havo 5. Ze zijn er aan gewend. Zoals ze er ook aan gewend zijn dat hij zacht en snel spreekt en plotselinge uitweidingen maakt. Voor ze het weten gaat het van de verzuiling naar de sportdag en de gereformeerde sportvereniging en de KRO en het platteland en dan weer naar de nozems en de ontkerkelijking. Ze kennen hun docent, ze volgen hem.

Elk uur zitten de klassen van de bovenbouw weer in een andere samenstelling in de les. Bij Frans en Duits zit er een klein gezelschap, bij economie is het lokaal aardig vol. De leerlingen weten niet beter, ieder uur passen ze zich aan. Zoals ze zich ook aanpassen aan de stijl van lesgeven van de verschillende docenten. En die verschilt nogal. Het ene uur is de klas een groep kwebbelaars die steeds maar een minuut of wat de aandacht bij de lesstof houdt, het volgende uur zitten ze 50 minuten lang geconcentreerd gebogen over hun werk. Waar dat aan ligt? Een vak als geschiedenis vraagt om een uitwisseling van standpunten, net zoals het voor de hand ligt dat de leerlingen tijdens Engels, Frans en Duits hun stem laten horen. Maar dat is het niet alleen. Er zijn ook talendocenten die opperste concentratie vragen van hun leerlingen. Sommigen hebben dat al aan het begin van het jaar zo goed duidelijk gemaakt dat ze er, nu het cursusjaar langzamerhand ten einde loopt, geen enkele moeite meer voor hoeven doen om het volle lesuur de aandacht van de leerlingen vast te houden. Bij andere leraren blijft er altijd een zeker rumoer. Bij onervaren docenten kan dat ieder moment ontaarden in een onbedwingbare chaos. Ervaren docenten houden het rumoer altijd onder controle. De leerlingen weten dat. Voor de vorm roept de leraar wat hij hoort te roepen als het te druk wordt, voor de vorm protesteren de leerlingen daartegen, maar alle partijen weten dat het een spel is.

Vandaag geeft meneer Syderius, een oude rot in het vak, door een roosterwijziging geschiedenis in het scheikundelokaal. Het plafond is hoog, het lokaal is groot, zijn woorden komen nauwelijks aan bij het groepje van drie dat zover mogelijk naar achteren zit. Roy, Martijn en Bart hebben tijdens de geschiedenisles zo hun eigen programma.

Roy is met een bootje en een fiets op pad geweest. Martijn, die goed kan zeilen, neemt weer eens een boterham en droomt hardop mee over bootjes. Ondertussen dringen flarden van het betoog van meneer Syderius door, over nozems en over de verzuiling. Hij legt uit wat voor vragen ze kunnen verwachten op het eindexamen en noemt een voorbeeld uit het examenboek. ,,Lieve schat, let op. Deze examenvraag heeft niets met inzicht te maken. Het is een stomme, lullige vraag.'' Roy neemt nog een boterham en begint op gedempte toon over het proces tegen de moordenaar van Pim Fortuyn. ,,Die kerel is echt niet achterlijk'', is zijn commentaar op Volkert van der G. De fans van Fortuyn noemt hij 'proleten'.

,,De sfeer is nog niet goed. Ik vind dit geen werksfeer'', zegt meneer Syderius met enige stemverheffing. ,,Ik heb zin om naar de deur te lopen en te zeggen: zoek het maar uit.''

Maar hij blijft staan. Martijn neemt de volgende boterham en begint tegenover Roy en Bart over het komend weekend. Dan gaat hij op voetbalkamp. ,,Maar je zit niet helemaal niet op voetbal'', zegt Roy.

,,Martijn, betekent de toenemende ontkerkelijking ook dat er minder gelovigen zijn?'' vraagt de geschiedenisleraar.

,,Toenemende ontkerkelijking betekent dat de kerken leger worden.'', begint Martijn, terwijl hij zijn mond leegeet. Hij slikt even en zegt dan: ,,Maar dat wil niet zeggen dat..'' ,,Wat is je argumentatie?'' vraagt meneer Syderius streng. Martijn: ,,Dat wilde ik juist zeggen.''

,,Het duurt me te lang. Felicity, lieve schat, zeg jij het maar.'' ,,Meneer, u schreeuwt er doorheen'', zegt Martijn. Maar hij zegt het rustig en de geschiedenisleraar, die vele, vele jaren ervaring heeft, laat dit gewoon langs zich afglijden. Er gebeurt niets, de les gaat verder.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden