Herstel Rotterdamse haven

ROTTERDAM - De Rotterdamse haven heeft dit jaar 322 miljoen ton goederen overgeslagen, bijna evenveel als twee jaar geleden, toen er een record werd geboekt. De haven is daarmee een dip van vorig jaar teboven. Toen zakte de aan- en afvoer van containers sterk in.

De aan- en afvoer van goederen in de haven was 2,3 procent hoger dan vorig jaar. Vooral in de tweede helft van 2002 ging het goed. De handel in de wereld trok in de laatste maanden sterk aan: de overslag van goederen liep in het laatste kwartaal op met 11,5 procent.

Alhoewel het grootste deel van de haven van Rotterdam bestaat uit de overslag van olie en petrochemische industrie, wordt sterk gelet op de containersector. De haven draait op de verwerking van olie, containers en erts. Op het terrein van de containers concurreert Rotterdam sterk met andere Europese havens. Vorig jaar zakte het aantal containers dat via de Rotterdamse haven werd vervoerd nog met 4,9 procent. Dit jaar is er weer groei met 5,8 procent.

Willem Scholten, directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf van Rotterdam, toonde zich daarover bij de presentatie van de cijfers tevreden. ,,Ik ben wel gelukkig met deze groei. Het gaat niet altijd om het aantal containers of om het aantal tonnen, maar belangrijk is wat je eraan verdient. Het gaat om de marges. Maar als je geen tonnen hebt, heb je ook geen marges.' De gemeente Rotterdam schat dat fabrieken en andere bedrijven in de haven jaarlijks gezamenlijk 8 miljard euro winst maken.

Het aantal containers groeide in Rotterdam met bijna 6 procent. Ondanks de verbetering is dat nog altijd veel minder dan in andere havens. De overslagbedrijven van Antwerpen en Hamburg realiseren dit jaar een groei van meer dan 10 procent, zei Scholten. De daling van de aanvoer van containers was vorig jaar vooral toe te schrijven aan problemen bij Europe Combined terminals (ECT) het grootste overslagbedrijf in Rotterdam. Daar liepen klanten weg. Zij vonden de onderneming te log en langzaam en vreesden de onrust onder het morrende personeel. De schepen zetten vaker koers naar Antwerpen of Bremerhaven. ECT heeft inmiddels gereorganiseerd en volgens Scholten worden rederijen vriendelijker behandeld. Ook is de douane sneller bij controles.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden