Herstel Maputo-corridor gaat zeer moeizaam

De ontwikkeling van de Maputo-corridor loopt grote vertraging op. Na ruim een jaar van onderhandelingen is nog steeds niet duidelijk welke private partijen de haven van Maputo, de hoofdstad van Mozambique, en de spoorwegen in het gebied gaan beheren. Vrijwel alle contractbesprekingen liggen stil.

De Maputo-corridor moet Mozambique, het op drie na armste land ter wereld, aansluiting bij de wereldeconomie geven en minder afhankelijk maken van giften en zachte leningen. Zestig procent van het nationale inkomen is nu afkomstig van donorlanden. Ook voor Zuid-Afrika is de corridor van groot belang. Voor de burgeroorlog in Mozambique uitbrak, liep veertig procent van de industriële export uit de regio Johannesburg via Maputo.

Sinds het einde van de burgeroorlog tussen Frelimo en Renamo en na het afschaffen van de apartheid in Zuid-Afrika proberen beide landen de corridor nieuw leven in te blazen. Een deel van de plannenmakerij staat onder regie van de Wereldbank, omdat beide landen elkaar onvoldoende vertrouwen.

Tot nu toe het enige goede nieuws uit de corridor komt van Billiton. Dit Zuid-Afrikaanse bedrijf bouwt een grote aluminiumsmelter ter waarde van 1,3 miljard dollar, ruim 2,7 miljard gulden. Het is de grootste investering ooit in Mozambique en een van de grootste in heel Afrika.

Na heftige stakingen eerder dit jaar, waarbij zelfs kaderpersoneel werd gegijzeld, lijkt de fabriek een half jaar eerder te gaan draaien dan voorspeld. In juli 2000 moet het eerste aluminium uit de ovens komen. De fabriek heeft een capaciteit van 250 000 ton per jaar en is daarmee na de Hillside-oven in Zuid-Afrika de grootste Afrikaanse aluminiumsmelter.

De aluminiumsmelter moet de grondstoffen aanvoeren en het eindproduct afvoeren via de haven van Maputo en daar dreigt het nu mis te gaan. Met het Britse Merseyside Docks en Harbour is nog steeds geen overeenkomst bereikt. Dit bedrijf zou voor 85 miljoen dollar de rechten krijgen de haven te exploiteren. Het Britse bedrijf zou tevens de haven moeten moderniseren en organiseren. Afgezien van problemen over de prijs, loopt het overleg vast op de volgende schakel in de corridor, de spoorwegen. Merseyside wil alleen tekenen als ook de spoorwegen zijn overgedragen door staatsbedrijf CFM, dat ook nog de havens bezit.

Als belangrijkste oorzaak voor de grote vertraging noemen investeerders de halsstarrige houding van CFM-baas Rui Fonseca. Hij zou de bezittingen van het staatsbedrijf systematisch te hoog waarderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden