Herrijzenis uit de dood

Regisseur Alfred Hitchcock had een bloedhekel aan filmen. Opnames verveelden hem. Acteurs waren irritante bemoeials. De film die hij in zijn hoofd zag was altijd de beste, vond hij. Hitchcock droomde van een machine waar hij het scenario in kon schuiven en waar dan aan de andere kant de film uit zou komen, precies zoals hij hem had bedacht.

Toen een droom, zo'n machine, maar een halve eeuw later steeds meer realiteit. Deze week gaat de racefilm 'Fast & Furious 7' in première. Een film waar zelfs jongens van vijftien niet meer naar uitkeken, maar nu toch weer 'hot', want een van de hoofdrollen wordt vertolkt door de voortijdig verongelukte acteur Paul Walker. Walker knalde eind 2013 met zijn Porsche tegen een boom toen de opnames nog in volle gang waren.

De film is afgemaakt met behulp van Walkers twee broers Cody en Caleb, die als body double fungeerden, plus voor vijftig miljoen dollars aan geavanceerde computeranimatie waarmee Pauls geanimeerde hoofd op hun levende lijf is geplakt. Het resultaat schijnt verbluffend te zijn, wat voorstelbaar is gezien het feit dat een van de broers sowieso al moeilijk van Walker te onderscheiden was, dus zeker als hij ondertussen voortjakkert in een snelle auto, of in een slecht verlichte kamer een robbertje vecht met Vin Diesel.

Walker is niet de eerste acteur die zo herrijst uit de dood. Na de ontijdige dood van Brandon Lee op de set van 'The Crow' werd deze vampierfilm afgemaakt met hulp van de computer. En ook in de reclame verschenen al vaker gereanimeerde, al lang overleden sterren. Dat begon begin jaren negentig toen de dode Humphrey Bogart en Louis Armstrong samen met Elton John reclame maakten voor Coca Cola Light.

Toch zit niet iedere filmster op een digitale herrijzenis te wachten. Deze week berichtte Hollywood Reporter dat de in augustus vorig jaar overleden Robin Williams juridisch heeft laten vastleggen dat zijn beeltenis de komende 25 jaar niet kan worden hergebruikt in films of advertenties. Williams was niet alleen moe van zichzelf, maar ook afkerig van zijn hologram. Hollywood Reporter vermoedt dat andere acteurs zijn voorbeeld zullen volgen.

Toch zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Kijk je op YouTube naar de geanimeerde Audrey Hepburn die, hoewel al twee decennia dood en gestorven op haar 64ste, twee jaar terug als jong meisje reclame maakte voor de chocolade van Galaxy, dan is dat toch een weinig verleidelijke 'Frozen'-versie van Audrey. En de trend nu is juist echt en authentiek. Kijk maar naar het succes van 'Boyhood'. We willen het leven voelen: lachrimpels, denkfronzen, ogen die glinsteren.

En zelfs in animatie is de trend echt. Over een paar weken is in Nederland de documentaire over Kurt Cobain te zien die ook geanimeerde scènes bevat uit het leven van de popster: geen in de computer geanimeerde nep Cobain, maar ouderwetse stop motion-animatie op basis van zesduizend tekeningen. Niks computer, de ziel gevangen met potlood en papier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden