Heras-Casado laat Tsjaikovski zinderen

KLASSIEK


Pablo Heras-Casado


Tsjaikovski Eerste symfonie (Harmonia Mundi)


****


Een meeneuriënde dirigent kan voor opnameleiders behoorlijk irritant zijn. Want hoe filter je dat ongewenste bijgeluid - vaak ook nog behoorlijk vals - er uit? De opnameleiders van Harmonia Mundi is het in elk geval niet gelukt om Pablo Heras-Casado helemaal 'stil' te krijgen. Vooral in het langzame deel uit Tsjaikovski's Eerste symfonie kan de Spaanse maestro zich maar met moeite inhouden. Wel logisch, omdat de jonge Tsjaikovski hier al een van die meeslepende melodieën neerpende waarop hij patent had. Heras-Casado bevindt zich overigens in goed gezelschap - Toscanini, Gergiev, Davis, Barbirolli waren notoire meegrommers. En bij de instrumentalisten zijn pianist Glenn Gould en cellist Pablo Casals berucht. De meehummende Heras-Casado verleidt zijn Orchestra of St. Luke's uit New York wel tot zinderend spel. Het speelt de partituur voor wat die waard is - de zoekende en onstuimige Tsjaikovski krijgt ruim baan. Opvallend hoe de hoorns in deze symfonie een donkere, weemoedige kleur hebben als waren het wagnertuba's. De koppeling op de cd is het al even vroege opus 18, de symfonische fantasie op Shakespeare's 'The Tempest'. Muziek die je haast nooit hoort, maar die beslist niet onderdoet voor de 'Romeo en Julia'-ouverture, die andere Shakespeare-fantasie van Tsjaikovski.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden