Update

'Henk Krol kreeg subsidie voor niet gedaan onderzoek'

Henk Krol. Beeld anp

Henk Krol heeft in 2010 subsidie gekregen voor een onderzoek dat niet is uitgevoerd. Dat meldt NRC Handelsblad. Volgens de krant heeft de politicus in 2010 19.500 euro gekregen voor onderzoek naar de marktpositie van de Gay Krant. Het geld kwam uit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Krol vroeg in totaal 39.000 euro aan en kreeg de helft als voorschot.

Hij meldde vervolgens dat het onderzoek was gestart en liet een factuur van een onderzoeksbureau zien als bewijs. Een halfjaar later bleek dat het onderzoek niet was uitgevoerd. Een financiële en inhoudelijke verantwoording ontbraken.

Het fonds gaat onderzoeken of sprake is van onrechtmatigheid door Krol. Directeur Rick van Dijk van het Stimuleringsfonds: 'We bekijken nu of Krol persoonlijk blaam treft en onrechtmatig handelen te verwijten valt', zegt Van Dijk. 'Daarvoor schakelen we een jurist in om te onderzoeken of het zin heeft om Henk Krol persoonlijk aansprakelijk te stellen. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek doen we aangifte.'

Krol kreeg de andere helft van de aangevraagde subsidie dan ook niet. De administratie van het fonds is destijds niet achter de al verstrekte 19.500 aangegaan, zegt operationeel directeur Rick van Dijk.

Krol weigerde te reageren en verwees in een reactie naar de curator: 'Ik ben niet de juiste persoon om uitspraken hierover te doen, zei hij tegen NRC.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden