Hema probeert het in Abu Dhabi, zonder rookworst

Een Nederlandse vestiging van Hema. Beeld ANP

Hema opent een filiaal in Abu Dhabi. Die stap moet het bedrijf uit de rode cijfers helpen.

Winkelketen Hema kampte het afgelopen kwartaal voor het eerst in jaren met een krimp van de omzet. Door het warme zomerweer bleven veel klanten weg.

Hema heeft afgelopen tijd veel nieuwe filialen in het buitenland erbij gekregen, maar dat bracht de opbrengsten nog niet in de plus. Gisteren opende het concern de deuren van een nieuw filiaal in een winkelcentrum in Abu Dhabi. Dat is het eerste filiaal buiten Europa voor het in 1926 opgerichte bedrijf. De vestiging moet de opmaat vormen voor meer winkels in bijvoorbeeld Dubai en Qatar, zegt topman Tjeerd Jegen.

Vijftig winkels

Aan grote malls en luxemerken is in de Verenigde Arabische Emiraten geen gebrek. Maar een winkel met goedkopere producten was er in Abu Dhabi nog niet. Volgens Jegen nam de lokale partner Apparel Group zelf contact op met Hema. Dat leidde tot een meerjarige overeenkomst en de ambitie om zo'n vijftig winkels in het Midden-Oosten te openen.

De bekende Hema-rookworst zul je niet vinden in de zaak in Abu Dhabi. "Maar we zetten wel sterk in op cosmetica. En er wonen daar veel grote gezinnen, dus er is ook veel vraag naar baby- en kinderkleding. Ook denken we dat onze chocola en koekjes het goed zullen doen in het Midden-Oosten", aldus de winkeldirecteur.

Met de groeistrategie hoopt Jegen zijn bedrijf uit de rode cijfers te krijgen. Hij noemt het 'teleurstellend' dat het warme zomerweer in het tweede kwartaal voor een omzetdip heeft gezorgd. Door de extreme hitte liepen ventilatoren en zwemkleding in de zomer erg goed. Maar het bedrijf was voor die producten al snel door zijn voorraad heen. Etenswaren gingen minder over de toonbank.

De winkels in Frankrijk hadden veel last van de stakingen in het Franse openbaar vervoer. Met name in Parijs kreeg Hema hierdoor minder klanten. De totale opbrengsten in de periode mei, juni en juli kwam voor alle pakweg zevenhonderd filialen uit op 286,5 miljoen euro. Dat was 0,2 procent minder dan in het tweede kwartaal van Hema's vorige gebroken boekjaar. De vergelijkbare omzet ging met dik 4 procent omlaag. Onder de streep resteerde een nettoverlies van ruim 10 miljoen euro.

Internet

Online gingen de zaken niet best. De omzetgroei bij de webwinkel was met een plus van 8 procent beduidend lager dan voorgaande kwartalen. Dit komt doordat Hema voor internetbestellingen tientallen nieuwe robots heeft geïnstalleerd. Tijdens de werkzaamheden was de capaciteit lager en koos Hema er bewust voor geen reclame-mailtjes te sturen. De capaciteit is nu sterk vergroot.

Lees ook:

Wat er misgaat bij de Hema

Rookworst. Tompouce. Rompertje. Wie denkt er bij deze opsomming niet aan de Hema? Al decennialang trekt de winkelketen een breed publiek met goedkope producten van eigen merk. Maar lukt het de Hema ook om de moderne consument te blijven bekoren?

Ik wil mijn vrolijke onderbroek bij de Hema kunnen blijven kopen

Vaste klant Nelleke Moot wil het liefst haar spullen bij de Hema blijven kopen, en ze wil best wat meer betalen als dat betekent dat de makers ervan een eerlijk loon krijgen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden