Hema opent volgende maand eerste vestiging in Parijs

(Trouw) Beeld Chris Keulen/Hollandse Hoogte
(Trouw)Beeld Chris Keulen/Hollandse Hoogte

amsterdam –- Parijs krijgt halverwege januari een Hema-filiaal. Het oerNederlandse warenhuis vestigt zich in het overdekte winkelcentrum Créteil-Soleil in het zuiden van de stad. Dit centrum telt tweehonderd winkels verdeeld over drie verdiepingen, met zaken als Kookaï, Naf Naf en Mango, maar ook M & S, Etam, Zara en H & M.

Of de Hemaspullen de Fransen zullen aanspreken, is afwachten. Een woordvoerster: „We gaan voor de Franse markt geen ander assortiment voeren. Het is wel spannend om te zien of bijvoorbeeld de Hema damesmode, die heel basic is, ook aanslaat in Parijs, toch de stad van de haute couture. Overigens is de maatvoering voor kleding in Frankrijk wel anders, dat soort dingen moeten we natuurlijk aanpassen.”

Frankrijk is na België (zestig winkels), Luxemburg (drie winkels) en Duitsland (acht winkels) het vierde buitenland waar Hema op avontuur gaat. De inkoop en het ontwerp van nieuwe producten, meest van Nederlandse designers, blijft plaatsvinden vanuit het hoofdkantoor in Nederland.

Dit jaar komt het warenhuis op een totaal van 54 nieuwe filialen. De eigenaar, durfinvesteerder Lion Capital, heeft het doel om de komende jaren vijftig winkels per jaar te openen. Daarbij is de blik onder meer gericht op Scandinavië en Zwitserland. Hier zijn nog geen concrete plannen voor.

In Nederland richt Hema zich vooral op het openen van vestigingen in kleinere regionale kernen en van kleine filialen op treinstations. Via de eigen internetwinkel wil het warenhuis daarnaast ook wereldwijd spullen gaan verkopen.

Die ongebreidelde expansiedrift lijkt vreemd, nadat de Hema eerder dit jaar voor 18,8 miljoen in de rode cijfers dook. De overname door Lion Capital kostte 1,1 miljard en werd voor een groot deel met schulden gefinancierd. Hema heeft sindsdien bijna 800 miljoen euro aan leningen op zijn balans staan.

Door de hoge rentelast op die leningen, hoeft er minder belasting betaald te worden. Winkels als de Hema draaien vaak juist goed als het economisch minder gaat, omdat de aangeboden waren relatief goedkoop zijn. Bovendien zijn de inkomsten vrij stabiel, omdat consumenten producten als theedoeken, dekbedovertrekken en onderbroeken altijd nodig zullen hebben.

Het Nederlandse winkelpubliek riep Hema uit tot beste winkelketen van 2008.

Een Duits Hemafiliaal. Het is nog afwachten of de Hema-mode aanslaat in de stad van de haute couture. (FOTO HH) Beeld
Een Duits Hemafiliaal. Het is nog afwachten of de Hema-mode aanslaat in de stad van de haute couture. (FOTO HH)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden