Hema-medewerksters klagen over werkgever

De inzetbaarheid van het Hema-personeel is morgen inzet van kort geding. ( FOTO EVERT-JAN DANIELS, ANP) Beeld Evert-Jan Daniels/ANP

Sinds de Hema in handen is van Britten, wordt het er niet gezelliger op. De nieuwe directie walst over het personeel heen, stelt de vakbond.

Morgenmiddag dient een kort geding tegen de Hema. FNV Bondgenoten spant namens een werkneemster van het winkelbedrijf een zaak aan bij de rechtbank in Rotterdam. De vakbond vindt het onverteerbaar dat de Hema-directie van het personeel ’maximale inzetbaarheid’ verlangt.

De winkelketen wil volledige flexibiliteit om daarmee de meest gunstige en goedkoopste roosters te kunnen maken, aldus de vakbond. Volgens FNV-bestuurder Henk van der Ploeg schuwt de directie daarbij niet om bestaande afspraken overboord te gooien. „We hebben al een tiental klachten binnen van werknemers. Hun afspraken met de leiding zijn terzijde geschoven.”

Veel werknemers, hoofdzakelijk jonge moeders, hebben met instemming van hun baas een regeling over dagen en uren dat ze wel of niet inzetbaar zijn. „Die lijken ineens niet meer heilig.” Medewerkers komen daardoor onherroepelijk in de problemen met hun zorgtaken. „Zij worden gedwongen hun privéleven op te offeren”, waarschuwt Van der Ploeg. „Met name jonge moeders zitten vast aan de dagen waarop zij de zorg voor hun kinderen hebben. Voor de opvang op andere dagen zijn ze veelal aangewezen op hun partner of, in het geval van alleenstaande moeders, op ouders en anderen.”

Hoe pijnlijk de nieuwe koers uitpakt, ervoer een andere medewerkster. Nadat zij een aantal keren haar kinderen niet op tijd van de kinderopvang had kunnen ophalen, kreeg zij de kinderbescherming achter zich aan, weet Van der Ploeg.

Bij Bondgenoten komen berichten binnen van personeel dat na weigering gedwongen wordt in meerdere vestigingen te werken. „Zo komen ze privé alsnog in de problemen. Sommigen zien nog maar één uitweg en dat is ontslag.” Het stoort de vakbond dat de directie zegt binnen de grenzen van de cao te werken. Daarin staat dat werknemers flexibel moeten zijn. „Maar wel binnen de dagen die zijn overeengekomen met de werknemers. En niet zoals nu gebeurt, over zes en soms zelfs zeven dagen uitgesmeerd.” Een woordvoerster van Hema laat weten dat het bedrijf alles doet in overleg met het personeel. „Het enige wat we vragen is flexibel te zijn.”

Met de sfeer gaat het volgens de bond sinds twee jaar snel ’bergafwaarts’. Dat de oorzaak daarvan bij de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital moet worden gezocht, is geen toeval, stelt Van der Ploeg. „De Britten namen de winkelketen in 2007 over. Maximale rendementen en sterke kostenbesparingen voeren sindsdien de boventoon.”

Vorige maand maakte de Hema bekend de organisatie verder op te schudden. De winkelketen heeft weliswaar nog geen last van de crisis, maar ontkomt er niet aan de omzet en winst op peil te houden, zei topman Ronald van Zetten.

Onderdeel van de reorganisatie is een herplaatsing van medewerkers en het ’verplatten’ van de organisatie, bevestigt Van der Ploeg. „Verkoopsters worden overgeheveld naar andere filialen en als ze weigeren, volgt degradatie en dus een loonsverlaging.”

De vakbondsman vindt de wijze waarop nu met het personeel wordt omgesprongen, niet getuigen van verantwoord ondernemen. „Ze zijn er als de kippen bij om de chocoladeletters te verduurzamen. Maar ze vergeten gemakshalve hun rol als werkgever. Ik mis bij de directie elk gevoel voor het personeel.”

(Trouw) Beeld Evert-Jan Daniels/ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden