Hema blijft verlies draaien

Topman van de HEMA, Ronald van Zetten, tijdens de opening van de vernieuwde Hema in Rotterdamse Koopgoot. Beeld ANP

Het is een zwaar jaar voor Hema. In het derde kwartaal kwam het nettoverlies uit op 14,8 miljoen euro, zo maakte het bedrijf vandaag bekend. De Hema lijkt het slachtoffer te worden van een geleidelijke verandering in ons koopgedrag.

Het is het derde achtereenvolgende kwartaal dat met verlies wordt afgesloten. Het nettoverlies over heel 2013 kwam uit op 16,4 miljoen euro terwijl in het jaar daarvoor nog winst werd geboekt. Vooral in september vielen de verkopen in de winkels tegen.

De problemen van Hema zijn structureel, zo schreef economieredacteur Dorien Pels eerder dit jaar in een uitgebreide analyse in Trouw. "We zijn met zijn allen, geleidelijk, heel anders gaan winkelen. Babykleren? Naar de H&M. En textiel van de Zeeman, allang niet meer die rotzooiwinkel van weleer, kan er prima mee door en is veel goedkoper. Potje verf? Overal zit een bouwmarktfiliaal op fietsafstand met veel meer keuze. Het is niet zozeer dat de Hema is veranderd, wíj zijn veranderd."

De HEMA probeert de veranderende markt het hoofd te bieden met een nieuwe formule. De vernieuwing moet komen van 'blijmakers': honderden goedkope cadeau-artikelen van goede kwaliteit, die in China gemaakt worden. "Deze groots aangekondigde vernieuwing maakt het nog maar weer eens pijnlijk duidelijk: De Hema loopt achter de feiten aan. De regie ligt bij ketens die goedkoop en snel uitgevonden hebben.", schrijft Pels.

Imago
Ook op een ander gebied beleeft Hema een moeilijk jaar. Het bedrijf, dat altijd kon bogen op een onverwoestbaar, degelijk imago, raakte eerder dit jaar verstrikt in de pietendiscussie. Nadat de Hema aankondigde geen reclamemateriaal met Zwarte Piet meer te zullen gebruiken, werd het bedrijf het slachtoffer van een oproep tot boycot, die veel gedeeld werd op sociale media.

Het bedrijf ontkende vervolgens dat het Zwarte Piet zou weren, maar deed dat, volgens sommige marketingdeskundigen, zo onhandig dat uiteindelijk niemand meer wist waar het bedrijf voor stond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden