Helm op en bijremmen

Niet snelheidsbeperking maakt het fietspad veiliger, schrijven lezers uit eigen ervaring, maar vooral meer rekening houden met elkaar en zelf de snelheid aanpassen.

Helm verplicht

Sinds een paar maanden ben ik trotse bezitter van een snelle e-bike waarmee ik probeer langzaamaan onze tweede auto overbodig te maken. Het lijkt me gezien de voordelen voor portemonnee en gezondheid niet meer dan logisch dat er meer forenzen op dit idee gaan komen. Nu de kwestie snelheid: men moet een helm verplicht stellen, die draag ik zelf ook. En voor de waaghalzen ook de hoofdrijbaan toestaan. Zelf blijf ik liever op het fietspad en pas mij aan andere fietsers aan. Ik ben tijdens het inhalen van anderen net zo kwetsbaar als zij. Eén verkeerde slinger en we liggen beiden op de grond. Dat maakt je voorzichtig. Als ik op de hoofdrijbaan ga fietsen, ben ik de zwakste weggebruiker. Gezond verstand zou het hier moeten winnen van wettelijke snelheidsbeperkingen.

Irene van Veelen Kleve (D)

Geef elkaar de ruimte

Volgens mij heeft het geen enkele zin om een maximumsnelheid op fietspaden in te stellen. Allereerst rijst de vraag hoe hoog die snelheid dan zou moeten zijn. Zelf zie ik die het liefst zo laag mogelijk, bijvoorbeeld 21,5 km per uur of liever nog lager. Verder dient de vraag zich aan hoe men dit wil controleren en vooral handhaven. Ik zie nog niet zo gauw een legertje fietssnelheidhandhavers met een lasergun aan de kant van een fietspad staan. Wellicht kunnen we op het fietspad ook gewoon rekening met elkaar houden en elkaar de ruimte geven.

Henk Sieben Rekken

Langzame banen

Zelf fiets ik wegens een beperking met veel plezier op een e-bike, doorgaans niet sneller dan 26 km per uur. Ik let goed op, geef tijdig richting aan, en bel als waarschuwing als ik ga inhalen. Met weinig resultaat, vrijwel niemand kijkt (behalve op gsm), en bellen wordt doorgaans belachelijk gemaakt. Zelfs op brede paden is het niet makkelijk om fietsers met kratten (doorgaans slingerend), skateboarders (die niet om zich heen kijken) en skaters (die met hun brede slagen de plek van twee fietsen naast elkaar innemen) in te halen. En dan nog de kleintjes ontwijken, die moeders en vaders rustig 50 meter voor zich uit laten crossen. Volgens mij is dan ook noodzakelijk dat er voor fietsers snelle en langzame banen komen, en dat mensen zich daar aan gaan houden. Maar vooral: weer rekening gaan houden met elkaar, en duidelijk maken wat we van plan zijn.

Stieneke Postma Zwolle

Kenteken

Monic Slingerland schrijft in haar stuk van zaterdag 10 januari: 'Het flitsen van fietsers heeft weinig zin.' Ik heb een oplossing voor haar: ook voor fietsers een kentekenbord.

Fred Huiting Groningen

'Geen snelle fietsers'

Een 'gewoon' fietspad is uitsluitend bestemd voor fietsers. Met een trapfrequentie van ongeveer 70 omwentelingen per minuut leidt dit tot een normale fietssnelheid van 15 tot 20 km per uur. Bij de aanleg, inrichting en het ontwerp van zo'n fietspad houdt de wegbeheerder rekening met een snelheid van 20 km per uur. Nu er steeds vaker gevaarlijke situaties ontstaan op een gewoon fietspad, omdat ook snelle fietsers (e-bike en speed pedelec) zich erop begeven met dikwijls ernstige ongelukken als gevolg, is dit een extra argument voor de invoering van een maximumsnelheid van 25 km per uur. Handhaving hiervan zal een probleem zijn. Een oplossing is het plaatsen van een verkeersbord 'fietspad' met een onderbord 'geen snelle fietsers'. Op belangrijke fietspaden en doorgaande fietsroutes, waar veel ongelukken zijn gebeurd, kan de politie zo nu en dan gericht controleren.

Mr. Roeland De Korte, Den Haag

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden