Helft reisbureaus in Duitse handen

Fusie moet D-Reizen en VakantieXperts meer slagkracht geven

Door het samengaan van D-Reizen en VakantieXperts heeft de Duitse reisgigant Raiffeisen Touristik Group in één klap iets meer dan 500 van de 1050 reisbureaus in Nederland in handen. De fusie geeft beide reisbureaus meer slagkracht om goedkoper reizen te kunnen inkopen. Zo maakte het nieuw gevormde reisbedrijf D-RT Groep gisteren bekend.

De directeur van D-Reizen, Will van den Hoogen, wil daarnaast een betere wisselwerking tussen de websites en de winkels. "94 procent van de consumenten gaat eerst naar internet om een reis te boeken, maar wil uiteindelijk vaak geholpen worden door een reisbureau. De cliënt heeft behoefte aan persoonlijk advies", aldus Van den Hoogen. De nieuwe reisonderneming hoopt zich zo te onderscheiden van de reiswinkels die alleen op internet zitten.

Branche-experts denken dat de fusie ook wel eens uit nood geboren kan zijn. De omzet van traditionele reisbureaus daalde vorig jaar met 12 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Door de economische crisis loopt het aantal boekingen op een reisbureau terug. Tachtig procent van de vakantiereizigers boekt hun reis via internet, omdat het zo mogelijk is om een vakantie direct - en zonder tussenkomst van een touroperator - te boeken.

In 2008 besteedden Nederlanders online 2,9 miljard euro aan reizen. Vijf jaar later was dat bedrag opgelopen tot 3,9 miljard. Dat is bijna de helft van het totale bedrag dat in Nederland aan reizen wordt besteed, becijferde ABN Amro. Het aantal reisbureaus in de winkelstraten is dan ook flink teruggelopen nu consumenten steeds meer zelf op onderzoek uitgaan, stelt de bank.

"Een reisbureau heeft nog altijd een essentiële rol", zegt Sasja Winters, reisexpert van ING. "Dat wordt nog al eens onderschat. Een reisbureau ontzorgt: als er op reis iets gebeurt, zorgt een reisbureau voor zekerheid. Reisbureaus hebben bovendien een belangrijke rol als adviseur. Als ik op reis wil naar Nepal, heb ik geen flauw idee waar te beginnen."

Ook de al in een eerder stadium overgenomen reisorganisaties Globe en Thomas Cook - die laatste met 100 reisbureaus - gaan op in de nieuwe onderneming. Daarbij verdwijnen de merknamen Thomas Cook en Globe uit het straatbeeld. Globe komt uit de failliete inboedel van reisbureau Oad. Deze winkels gingen vorig jaar onder de vlag van D-Reizen verder. Thomas Cook en VakantieXperts behoorden al tot het Duitse reisbureau, dat behalve in Nederland, ook actief is in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg met in totaal zo'n 7500 reisbureaus.

De helft van de Nederlandse reiswinkels is dan wel in handen van de nieuwe D-RT Groep, daarmee is het nog geen marktleider. Het eveneens Duitse Tui, met onder meer Arke, Holland International en Kras, draaide in 2013 een omzet van 1,7 miljard euro. Dat is nog altijd fors meer dan de omzet van 700 miljoen euro waar de nieuwe Duitse combinatie op mikt. In tegenstelling tot D-RT mikt Tui minder op de fysieke winkel en meer op de online verkoop.

Fusies moeten worden aangemeld bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als minstens twee van de betrokken bedrijven in Nederland een omzet hebben van 30 miljoen euro. D-Reizen en VakantieXperts zitten feitelijk gezien boven deze omzetdrempel, maar omdat allerlei opbrengsten buiten beschouwing gelaten kunnen worden, gaat de mededingingsautoriteit de fusie niet nader onderzoeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden