Helft Nederlanders betaalt voor online tv

Beeld ANP

Bijna de helft van de Nederlanders boven de 17 jaar betaalt weleens om online tv te kunnen kijken. Dat concludeert onderzoeksbureau GfK in zijn nieuwste rapport, dat hiervoor zo’n 1300 mensen ondervroeg. 

Waar een jaar geleden 44 procent van de bevolking geld aftikte om op internet video’s te zien, is die groep sindsdien significant gestegen naar 49 procent.

Die kijkers hebben een online tv-abonnement op bijvoorbeeld Netflix, NL Ziet (het nieuwe Uitzending Gemist) of RTL XL. Anderen kopen af en toe een los programma bij een streamingdienst.

Het zijn voornamelijk jongeren die zich voor video’s tot het internet wenden. Mensen tussen de 18 en 34 jaar kijken dagelijks drie uur en veertig minuten naar online tv op hun smartphone, tablet of pc, terwijl 55-plussers gemiddeld veertig minuten per dag spenderen aan video’s op het web.

Betalen voor online video is hiermee gemeengoed geworden, stelt GfK. Toch verwacht het bureau niet dat deze vorm van tv het traditionele kijken binnen korte tijd zal verdringen. Over het algemeen ploffen Nederlanders liever op de bank voor een avond lineair kijken dan dat ze op internet op video’s klikken, ook de mensen die weleens voor bewegend beeld betalen op het web.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden