Review

Heldere en analytische Bach

Pianist Pierre-Laurent Aimard heeft een reputatie op te houden in het spelen van ’onmogelijk’ complexe composities, zoals de ütudes van György Ligeti. Maar nog niet eerder waagde Aimard zich aan de muziek van Johann Sebastian Bach. ’Dan ook gelijk maar de onspeelbare Bach’, moet hij gedacht hebben. Zijn nieuwste project behelst Bachs ’Kunst der Fuge’, een onvoltooide verzameling contrapuntische toeren waar het vakmanschap vanaf druipt, maar waarvoor Bach niet meer aan een speciaal instrument gedacht schijnt te hebben. Geniale huisvlijt dus, die in Aimards benadering voor piano solo kleine aanpassingen onderging. Aimard speelt helder en analytisch, maar ook een beetje digitaal-afstandelijk. Stijlgevoel kan de pianist overigens niet ontzegd worden, want hij weet elk deel van Bachs fuga-kunst in een ander licht te plaatsen. Komend seizoen laat Aimard zich met dit programma overigens ’live’ in de ZaterdagMatinee horen. (KA)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden