Review

Heksen, magiers en spoken op cd-rom

In kinderboeken kunnen heksen, magiers en spoken voor kinderen behoorlijk griezelig zijn. In enkele recente cd-roms valt dat mee, waarschijnlijk juist omdat ze zichtbaar zijn (dus minder fantaseerbaar) en voor een deel door de kinderen zelf te manipuleren.

De heksenschool van uitgeverij Zwijsen is zo'n vriendelijke cd-rom, bedoeld voor 8-12-jarigen. Je kiest eerst voor moeilijkheidsgraad 1, 2 of 3. Dan zijn er zestien 'klaslokalen' waarin de kunst van het toveren 'geleerd' kan worden, verdeeld over vier verdiepingen (levels), en een ruimte waarin je spelletjes kunt doen. In feite gaat het veelal om behendig en snel met de muis manoevreren, om goed opletten en combineren. Daar gaat het ook om in 'harde' cd-roms, bijvoorbeeld snel voortbewegen en proberen obstakels te ontwijken, maar hier zijn het geen vechtjassen met wapens, maar heksen op bezemstelen die door de lucht vliegen. Als speler moet je zo'n heks laten opstijgen, vliegen en dalen, en dat is geen sinecure. Je hebt er naast de muis ook de pijltjestoetsen voor nodig. Zelfs een snelle vijftienjarige moest er echt voor gaan zitten. In andere klassen kun je toverdranken brouwen, een vals kattenkoor laten janken, kikkers en rupsen vangen, dieren omtoveren, en in de torenkamers moet je echt je hersens gebruiken om de toverspreuk te vinden die de heksenschool van de ondergang kan redden. Hoewel de uitleg (in het Nederlands) op jonge kinderen afgestemd is, zijn de opdrachten pittig voor de doelgroep. Toch vonden enkele negenjarigen het een 'tof' spel, waar je voorlopig niet mee uitgespeeld bent. Dat de beelden (graphics in jargon) uit vrij grove vierkantjes bestaan en de animaties houterig zijn, vonden zij geen punt.

SPOOKHUIS

Veel simpeler is Het spookhuis, naar het befaamde pop-up-prentenboek van Jan Pienkowsky uit 1979. Het is bedoeld voor 4-8-jarigen, en is feitelijk een verdere uitwerking van de mogelijkheden van een pop-upboek. Waar in het pop-upboek een krokodil uit het bad omhoog komt door aan een schuifje te trekken, gebeurt dat hier in een animatiefilmpje, en flink wat spectaculairder. Daarnaast zijn er talloze animaties bij verzonnen. Net als in complexere cd-roms gaat het erom verschillende elementen bij elkaar te zoeken die samen de sleutel tot de ontknoping vormen. Maar het vinden van die sleutel is hier echt kinderspel, ook voor kleuters. De charme van dit spel zit hem dus niet zoals 'De heksenschool' in de speelmogelijkheden, maar in de prachtige, fijnpuntige beelden, de grappige animatiefilmpjes vol geestige details en, last but not least, de vele fragmenten klassieke muziek, van Beethoven tot Mendelssohn.

Het spookhuis is vorig jaar al verschenen, wat voor een cd-rom stokoud is, maar hij was lang moeilijk verkrijgbaar. Voor abonnees van 'Kinderboekenpost' wordt hij nu met flinke korting aangeboden (zie hieronder), naast het oorspronkelijke pop-upboek. Goed idee, zo'n combinatie: het boek kun je vasthouden, maar heeft minder mogelijkheden, terwijl dat bij de cd-rom andersom ligt.

OUDERWETS JONGENSBOEK

Een gloednieuwe cd-rom voor 12+, eveneens met fraaie graphics, is het Engelstalige Voodoo Kid. Hierin is de speler een kind dat in een boek over Voodoo terecht is gekomen. Je zit gevangen op een mysterieus galjoen met een zombiekoning als kapitein, die zwarte Voodoomagie gebruikt. De gepretendeerde literaire basis is die van een ouderwets jongensboek, ook al mag je als speler kiezen of je een jongen of een meisje bent. Het is in elk geval spannend: een complex avonturenspel met griezelelementen.

De eerdergenoemde vijftienjarige vond het wat betreft beeldtaal, verhaalvorm en soort opdrachten (allerlei voorwerpen zoeken, die kunnen helpen bij het overwinnen van moeilijkheden) lijken op een ander spel van dezelfde uitgever (Infogrames): Alone in the Dark.

Voodoo Kid kreeg in het nieuwste nummer van het computerspel-vakblad Power Unlimited maar een mager zesje: de recensent vond het te makkelijk - hij speelde het in vier uur uit - en er vloeide te weinig bloed in naar meneer zijn zin. Dat dit laatste evenveel zegt over deze recensent als over het spel moge duidelijk zijn. Bovendien is Voodoo Kid zeker niet te eenvoudig: het is een spel met veel (verhaal-)tekst, dus moet je om te beginnen vlot Engels kunnen lezen en verstaan. En daarnaast blijkt het van een slimme puber, redelijk verslaafd aan cd-roms, afgezien van enkele inderdaad simpele spelletjes, genoeg vindingrijkheid en combinatievermogen te vergen om er geen uren, maar nu al dagen mee zoet te zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden